Despised Icon The Ills Of Modern Man

Website : Despised Icon

We hebben hier volgens de biografie van het label te maken met “een opwindende naast elkaar plaatsing van death metal en grindcore die de liefhebbers van extreme metal laat smeken om meer”. Maar volgens mij hebben we hier gewoon te maken met de derde full length van Despised Icon, een Canadese band die net als zoveel bands in het overvolle metalcore genre, een eigen smoelwerk probeert te creëren.

En dat lukt best aardig, waar de vele bandjes in deze niche tegenwoordig alles zoveel mogelijk met elkaar proberen te laten versmelten, trekt Despised Icon het over een andere boeg. Het eerste nummer van deze cd is daar een goed voorbeeld van. “In The Arms Of Perdition” vertrekt als een snoeihard death metal nummer met de nodige technische bagage. Echter halverwege het nummer wordt een ouderwetse hardcore break ingelast waar zelfs een band als Terror U tegen zegt. Verder op de CD komen deze breaks vaker terug, en dat gaat het live zeker goed doen in de moshpit. Ook komen de hardcore roots van deze band tevoorschijn in een aantal “sing-a-long” refreinen in de latere nummers.

Ik denk dat dit dan ook de essentie van deze plaat is. Aan de ene kant trekt men hard van leer op het technische death metal vlak, maar om ook een eigen smoel te behouden gooit men het met enige regelmaat over de hardcore boeg. Daardoor komen de nummers en de plaat af en toe wat fragmentarisch over en is het niet echt duidelijk, wanneer de nummers in elkaar over gaan of afgelopen zijn. Deze band moet het live echter zeker goed kunnen doen en een gemengd publiek aan kunnen trekken. Interessant werkje om eens een keertje de kans te geven in je cd speler. De productie lag in handen van voormalig gitarist Yannick St. Amand (Beneath The Massacre, Ion Dissonance, Neuraxis) en het album werd gemixt door Andy Sneap. (Koos van Marle)

75/100

01. In The Arms Of Perdition

02. Furtive Monologue