Derdian War Of The Gods - New Era part 2

Magna Carta Records

Website: Derdian

De Italiaanse symfonische powermetal formatie Derdian heeft in september 2007 via Magna Carta het tweede deel van de Derdian saga uitgebracht onder de naam ‘War Of The Gods - New Era part 2’. Deel een-tevens de debuut cd van Derdian-verscheen begin 2005 en droeg de titel ‘New Era pt 1’. Derdian vindt zijn oorsprong in Milaan waar de band in 1998 werd opgericht door gitarist Henry Pistolese en drummer Marco Covelli. Ze begonnen als een thrash-coverband maar toen de heren hun eigen nummers gingen schrijven gingen zij over op het powermetal genre.

Aan de site van deze jongens kunnen we zien dat ze het verhaal op het album en de details hieromtrent in ieder geval belangrijk vinden: ieder nummer op ‘New Era pt 2’ wordt hier uitgebreid toegelicht, zo kun je het hele verhaal van Derdian lezen. Er staat zelfs een landkaartje op de site waar je de bezongen plaatsen terug kunt vinden. Daarom even het verhaal in een notendop: Ene Golstar begint een opstand tegen tiran Throghlor. Throghlor krijgt hier lucht van en laat de vrouw van Golstar vermoorden waarna het hek van de dam is; Golstar valt kasteel Derdian aan, en de “War Of The Gods” is begonnen.

Een typisch thema voor de typisch Italiaanse powermetal die Derdian brengt op ‘New Era pt 2’. Het intro “Overture” klinkt bombastisch en ruig, doet mij een beetje denken aan de battle metal van Sabaton. Hiermee ben ik enigszins op het verkeerde been gezet, zo blijkt dus wanneer het eerste echte nummer “New Era” door mijn speakers klinkt. De band Derdian staat voor powermetal á la Rhapsody (Of Fire) en Dragonforce, alleen dan iets minder bombastisch dan Rhapsody en wat minder rap dan Dragonforce. Goeie zanger, strakke gitaar-en drumpartijen, een keyboardist die het geheel prima aanvult; het loopt gesmeerd en vlot op deze plaat. Alleen is het niets nieuws onder de zon... Ik krijg af en toe zelfs een beetje een déjà vu gevoel maar ik denk dat dit ondertussen onvermijdelijk is in dit genre. Er zijn wat mij betreft dan ook geen absolute hoogte-en dieptepunten te onderscheiden op ‘New Era pt 2’, hoewel de bijna verplichte ballad in de vorm van het nummer “Why” mij wel lichtelijk op de zenuwen werkt, iets teveel drama.

De productie van deze schijf is degelijk en het artwork is prachtig en passend, deze jongens hebben zeker de nodige tijd in het totaalplaatje gestoken. Als je ’t mij vraagt, is ‘New Era pt 2’ voor de liefhebber van powermetal in de lijn van Rhapsody, Avantasia en Dragonforce een plaat die waarschijnlijk in goede aarde zal vallen. (Martina Schouten)

01. Overture
02. New Era
03. Betrayer