Dark Tranquillity Fiction

Website : Dark Tranquillity

Als je de gemiddelde metalfan vraagt om Gothenburg aan te wijzen op de kaart zal je een mooie scene uit "de vakantieman" op herhaling krijgen, maar als je hem vraagt naar de stijl, zou hij best goed met de nieuwe cd ‘Fiction’ van Dark Tranquility op de proppen kunnen komen. Degelijke, goede melodische death metal in de o zo bekende "Gothenburg" saus.

Nu zal dat geen toeval zijn, omdat deze band samen met In Flames en bijvoorbeeld At The Gates de grondleggers zijn van dit genre, dat tegenwoordig tientallen volgelingen kent, die lang niet allemaal uit Zweden komen. Dark Tranquility houdt in tegenstelling tot In Flames, die een melodieuzere en toegankelijke kant op gegaan zijn wel vast aan de grondvorm van dit genre, waar deze nieuwe plaat een exponent van is. Qua stijl en songwriting ligt het volledig in de lijn der verwachting als je naar de vorige cd ‘Character’ luistert. Pakkende melodieën, herkenbare refreinen en er is een duidelijk rol voor de toetsenpartijen weggelegd. Als je kijkt naar de productie is dit echter een heel ander verhaal. Tue Madsen heeft een dijk van een productie neergezet, in tegenstelling tot de voorganger. Alle instrumenten zijn keurig van elkaar te onderscheiden, wat bij de vorige plaat nogal eens een probleem was. Waardoor we ook bij het duidelijke pluspunt van deze cd zijn beland. Deze plaat klinkt stukken beter dan de vorige, en is qua songwriting ook interessant. Luister maar naar opener "Nothing To No One" die zich na 2 luisterbeurten al in mijn hoofd gevestigd had, evenals "Icipher" dat profiteert van een heerlijk meebrulbaar refrein, dat het vast live ook goed zal doen. Al met al is dit een prima plaat voor de liefhebbers van het genre, en als je nog niet echt bekend bent met de "Gothenburg" sound, is dit een perfecte plaat om daar eens kennis mee te maken.

77/100

01 Nothing To No One
02 The Lesser Faith