Chthonic Pandemonium

Deathlight Records / SPV

Website: Chthonic

28 Januari 2008 verschijnt er een verzamelalbum van Chthonic op de markt. Als je dit leest en denkt: een verzamelalbum, ik ken die band niet eens, dan is het niet zo gek. Chthonic komt namelijk uit Taiwan en zijn dan wel groot en hip in hun eigen contreien. Maar hier heeft nog nooit iemand van ze gehoord. Tenminste, als je hun optreden op Wacken 2007 bent misgelopen. Aangezien hun cd's ook alleen in Taiwan uitkwamen, is Deathlight Records nu, samen met SPV, deze schade aan het inhalen. Zo staat er ook al een DVD en een oude cd op het programma om het licht te zien, zodat de wereld kennis kan maken met Chthonic. Maar eerst deze compilatie-plaat dus. Wat betreft nummerkeuze is er weinig verschil met de 1 jaar oude Anthology: A Decade on the Throne plaat, maar die was natuurlijk nergens te vinden. Niet vreemd, want het werd uitgegeven door een Taiwanese platenmaatschappij. Deathlight Records dacht: dat kunnen wij beter. De CD is dan ook prachtig vormgegeven. Een prachtig vormgegeven box met daarin de cd in een mooi kartonnen en beschilderd hoesje, een aantal bandfoto's met op de achterkant de teksten, een chronologie en twee papiertjes waarvan ik geen idee heb wat het moet voorstellen. Het is in ieder geval tot in de puntjes verzorgd en zou niet misstaan in een collectie.

Chthonic speelt naar eigen zeggen oriental extreme metal. Hoewel een duidelijkere benaming misschien gewoon melodische black metal is. De band die als eerste opkomt qua gelijkheid is dan ook, hoe verbazingwekkend, Cradle of Filth. Niet in de laatste plaats omdat zanger Freddy wel verdacht veel op Cradle's Dani lijkt. Alleen dan zonder de enorm vervelende hoge uitschieters op zang. Maar ook qua compositie heeft Chthonic nogal wat overeenkomsten met de Britse band. Verder kenmerkt Chthonic zich door veel gebruik van sfeerelementen. Niet voor niets heeft de band een violiste in de gelederen en ook synthesizers en piano's worden ingezet. De muziek kenmerkt zich dan ook door meestal te starten met een rustig intro, waarna de band echt inzet met in de achtergrond een koortje, een zangstem, of veel melodie. Maar de band is zeker in staat om ook een flink potje tekeer te gaan zo nu en dan. Luister bijvoorbeeld maar eens naar 'Grab the Soul to Hell' of 'Indigenous Laceration'.

Een ander interessant puntje van deze band is hun onderwerpen van de teksten. In plaats van de standaarddingen zoals bloed, satan, verderf en antireligiositeit tapt Chthonic uit een heel ander vaatje. In de teksten staan Taiwanese mythes en sages centraal. Niet dat je dat er altijd uithaalt, het zijn geen teksten van: in 1241 was er een bloedige veldslag. Het is wat algemener en abstracter. Maar er zit dus meer achter dan het simpele idee van grafherrie maken. Het is dus niet alleen interessante en goede muziek, het heeft ook nog een mening.

De cd is een mooi overzicht van de albums die Chthonic heeft uitgebracht. De band is nu ook weer op tour te vinden in de Europese contreien en iedereen die wel iets heeft met melodische black metal in het algemeen, of Cradle of Filth in het bijzonder, doet er goed aan om deze band eens te gaan bezien. (Thomas Van Golen)

Freddy Lim - Vocals, Oriental 2-string Violin (Er-hu)
Jesse - Guitar
Doris - Bass, Background Vocal