C-187 Collision

Mascot Records

Website: C-187

Dertien jaar lang heeft het geduurd voordat Patrick Mameli weer eens gitaar durfde te spelen na het uiteenvallen van Pestilence in 1993. Pas in 2006 kwam de lol in spelen weer terug. Kennelijk zwaar geinspireerd door reality shows zoals 'Cops' en de daarbij horende muziek (aggressieve gangsta rap), besloot Mameli daar iets mee te doen. C-187 is dan ook de juridische term voor moord met voorbedachte rade. Tevens ook grote fan van jazz (met name van Alan Holdsworth) kwam dat ook allemaal terug in het project, met uiteraard ook de metal-roots vanuit Pestilence. Altezamen maakt dit dus C-187.

Maar voordat Mameli iets wilde opnemen wilde hij niks minder dan een line-up om van te watertanden. En die heeft hij gekregen, naast hem nemen namelijk Sean Reinert (Death, Cynic), Tony Choy (Cynic, Pestilence, Atheist) en Tony J.J. (B-thong, Transport League, Mnemic) deel uit van de band waarmee hij dan ook de eerste plaat getiteld ‘Collision’ opnam.

De schijf bevat 14 nummers met allemaal titels alsof het de nieuwe plaat van een willekeurige gangsta rapper is. Nummers zoals “Cruisin 4 A Bruisin”, “Murda”, “Rip Deal” en “Drugged And Mugged” doen nou niet meteen het beste denken over deze plaat. Tekstueel gezien ligt het materiaal in het verlengde van deze sprekende nummers, maar deze worden wel met een flinke dosis agressie gebracht door Tony. Als je dus niet al te goed oplet op wat er wordt gezegd, vallen de wat vreemde teksten voor metal-begrippen niet eens op.

De ritme-sectie is enorm strak, maar dat is ook niet verbazingwekkend met zulke topmuzikanten die hieraan meewerken. De muziek is dan ook gewoon strak, technisch, bijna jazzmetal op sommige momenten. Enige probleem dat deze schijf heeft is dan ook dat alle nummers toch wel redelijk veel op elkaar lijken, op af en toe een langs schietende solo van Mameli, of een stukje ruimte voor slechts Tony J.J 's stem en Choy's bass. Hierdoor ken je dit trucje wel na een nummer of negen en voelt het alsof de plaat eigenlijk net iets te lang duurt.

Af en toe doet het technisch vermogen van deze band wel ergens aan Cynic denken (he, wat raar nou), maar zonder de luisteraar compleet onder te dompelen in de magie van de muziek. C-187 is technisch, maar mist eigenlijk alles om dit meer te laten zijn dan een aardig schijfje. Hiervoor is er nog te weinig variatie te vinden in voornamelijk het gitaarspel van Mameli.

De band is februari 2008 van plan op tour te gaan, en wie weet komt de muziek wel veel beter over als het live wordt uitgevoerd. Zeker een energieke podiumprestatie van Tony J.J. zou kunnen bijdragen aan het beter overbrengen van deze plaat. Maar voorlopig blijft het dus bij een klein rondje in de cd-speler draaien.

Het album zal op 31 augustus uitkomen en via de volgende link is alvast een voorproefje in de vorm van een e-card te beluisteren. (Thomas Van Golen)

01. Collision
02. Cruisin' For A Bruisin'