Axel Rudi Pell Diamonds Unlocked

Steamhammer / SPV

Website : Axel Rudi Pell

Axel Rudi Pell begon zijn loopbaan rond 1980 toen hij furore maakte met de band Steeler waarmee hij vier albums afleverde. Waarop Axel de band verliet om een solo carrière startte. Inmiddels heeft de heer Pell zo’n elf studio albums, twee live albums en meerdere verzamelaars afgeleverd. Door de jaren heen heeft Axel diversen grote namen om zich verzameld om zijn albums van zangpartijen te voorzien zoals Charlie Huhn (Ted Nugent, Gary Moore, Victory), Rob Rock (Impellitteri) en Jeff Scott Soto maar sinds begin 2000 maakt de band gebruik van de zangkunsten van de Amerikaan Johnny Gioeli (ex-Hardline). De band wordt verder aangevuld met de meesterlijke drummer Mike Terrana, bassist Volker Krawzak en toetsenist Ferdy Doernberg. Ook is de band de afgelopen jaren veelvuldig te zien geweest op diversen grote festivals zoals Graspop en Wacken Open Air.

‘Diamonds Unlocked’ is de opvolger van het in augustus 2006 uitgebrachte album ‘Mystica’, echter zoals de titel van het album al doet vermoeden staat dit schijfje vol met favoriete covers van de band. Het album opent echter met een instrumentaal deuntje in de vorm van ‘The Diamond Overture‘ en wordt gevold door het degelijk vertolkte “Warrior” afkomstig van Riot’s debuutalbum ‘Rock City’ uit 1977. Eerste hoogtepunt op het album is dan de voormalig U2 hit “Beautiful Day”, de song is voorzien van spetterend gitaarwerk van Axel en ook zanger Johnny Gioeli zet een zeer sterke prestatie neer waardoor de song het echte rock gevoel meekrijgt. De Kiss klassieker “Love Gun” wordt vervolgens omgetoverd tot een akoestische ballad, voorzien van een uitstekende solo van de heer Pell, en ik moet toegeven deze versie bevalt mij uitstekend. Verder staan er op het album een aantal degelijke covers op het album die eigenlijk niets nieuws aan de songs toevoegen zoals Chris Rea’s “Stone”, de Montrose song “Rock The Nation”, Free’s ”Heartbreaker” en “Won't Get Fooled Again” van The Who. Verder wordt de hitsingle “In The Air Tonight” van Phil Collins wat sneller en agressiever gespeeld dan het origineel en is de song tevens voorzien van een lange spetterende gitaarsolo. Tegen het einde van et album vinden we dan nog een van de opvallendste songs op het album in de vorm van The Mission’s “Like A Child Again”, de song wordt gedragen door de zeer gevoelige zangpartijen van Johnny Gioeli die gedurende de hele song wordt begeleid op piano, klasse.

Het album werd geproduceerd door Charlie Bauerfeind (Blind Guardian, Helloween) en kent een degelijke heldere mix. Met ‘Diamonds Unlocked’ heeft Axel Rudi Pell dan ook een degelijk coveralbum afgeleverd. Echter de tien songs op het album hadden best aangevuld kunnen worden met een aantal songs die de band al in het verleden opnam van bands zoals Deep Purple, Rainbow, Jimi Hendrix en Uriah Heep om er maar een paar te noemen. Verder heb ik eigenlijk niks aan te merken en met dit album zal het wachten op de echte opvolger van het ‘Mystica’ album voor de echte fan wat dragelijker worden.

01. The Diamond Overture
02. Warrior
03. Beautiful Day