Avatar Schlacht

Gain

Website: Avatar

Afgelopen week kwam het tweede album van het Zweedse Avatar uit getiteld ‘Schlacht’ en is daarmee de opvolger van het afgelopen jaar uitgebrachte debuut album ‘Thoughts Of No Tomorrow’. De band heeft het afgelopen jaar dus niet echt stilgezeten, tussen het schrijven van de songs door toerde de band in 2006 met onder andere Evergrey door Europa en speelde de band in het voorprogramma van In Flames tijdens hun uitverkochte tour door Scandinavië.

Wat betreft de songs op het album, dit zijn voor het overgrote deel korte, krachtige songs die in het welbekende Gothenburg straatje liggen. De invloeden van bands zoals In Flames en Children Of Bodom liggen er dan ook zeer dik bovenop. De band bezit echter wel de nodige kwaliteiten en weet voldoende elementen zoals uitstekende dubbele gitaarsolo’s toe te voegen en ook het snelle drumwerk is zeker niet mis. Met de nummers “Wildflower”, “As It Is“, het snelle “All Hail The Queen” en “When Your Darkest Hour Comes” heeft de band zeker een aantal sterke composities op het album staan, maar door het grote In Flames en COB gehalte blijft de band toch net boven de middenmoot steken. Tijdens het afsluitende “Letters from Neverend” worden we dan nog verrast door een gast solo van Björn Gelotte van, (hoe kan het ook anders) In Flames!!

Het album werd opgenomen in de Gain studio te Gothenburg en de productie lag in handen van Markus Tagaris die net als op het debuut prima in orde is, et geluid is dan ook zeer helder en hierop is dan ook verder niks op aan te merken. De meeste songs op het album klokken echter nog geen drie minuten waardoor de twaalf songs een gezamenlijk lengte van het album op slechts achtendertig minuten blijft steken. Het album word dan weer wel aangevuld met een multimedia gedeelte met daarop een zestal live videoclips en de benodigde interviews.

Verder zal de band begin 2008 door europa touren in het voorprogramma van Obituary, zo zal de band op 3 januari te zien zijn in Hedon te Zwolle en een dag later het Tilburgse 013.

01. Schlacht
02. Wildflower