At All Cost Circle Of Demons

Century Media / EMI Music

Website: At All Cost

‘Circle Of Demons’ is het tweede album van het quintet genaamd At All Cost uit Austin, Texas. Nadat ze uitbundig getourd hebben met acts zoals Norma Jean en Darkest Hour, werden ze binnengehaald door grootmacht Century Media, die dan ook de release van dit album verzorgd.

Omdat er verder elk spoor van een biografie ontbreekt moeten we ons maar beperken tot de muziek op ‘Circle Of Demons’ en die is vrij divers. Niet alleen beheerst zanger Andrew Collins de kunst om hard door te schreeuwen, ook cleane vocals met eventueel een robotachtig effect worden niet geschuwd. Ook de muziek zelf is nogal divers. Zo zijn sommige nummers nogal duidelijk voortgekomen uit de hoek van de metalcore-stroming, terwijl andere nummers zoals “Let It Rain Death” en “Step One” riffs bevatten die rechtsstreeks van echte metal-grootheden zouden kunnen komen. Enkele andere nummers pakken dan weer een wat meer sferische richting door middel van uitgesponnen gitaarakkoorden die samen een pakket aan geluid weven. Afsluiter “Drugs” is van episch formaat. Nadat we vier minuten aan nummer hebben gehad, krijgen we daarna een prachtig akoestisch stuk, dat langzaam overvloeit in een vreemd, buitenaards maanlandschap dat met elektronische geluidjes wordt opgewekt. Vervolgens loopt dit nummer weer naadloos over in het eerste nummer van de plaat (mocht je dit in een loop luisteren op je pc).

Alles is strak uitgevoerd en ook met de productie is niets mis. Niettemin moet je wel van dit soort muziek houden. Veel mensen hebben iets tegen de metal-core en andere invloeden die de metalwereld binnenkomen. Als je echter verder dan je neus lang is kan kijken en luisteren, is er zeker voor de mensen die van melodische muziek houden en niet bang zijn voor wat cross-over met metalcore, dit een plaat die prima te luisteren valt. Als je je echter verre van metal-core of andere softe invloeden, of geschreeuw wilt houden, dan kan je deze plaat beter links laten liggen.

At All Cost are:
Trey Ramirez – Guitars
Andrew Collins – Vocals, keyboards