Annihilator Metal

Steamhammer / SPV

Website : Annihilator

Op 16 april komt het nieuwe Annihilator album uit via Steamhammer/SPV dat de toepasselijke titel ‘Metal’ heeft meegekregen. Annihilator werd opgericht te Ottawa door bandleider en gitarist Jeff Waters in 1984, maar nog voor het uitbrengen van het debuutalbum ‘Alice In Hell’ in 1989 werd de gehele line-up al vervangen en verhuisde de heer Waters naar Vancouver. Een jaar later kwam de opvolger ‘Never, Neverland’ uit en de Canadese band stond rotsvast op de metal kaart. Inmiddels heeft bandleider Jeff Waters vele uitstekende bandleden versleten en inmiddels zo’n 18 jaar later ligt dan het volgens mij twaalfde album bijna in de schappen. Ook dit keer zijn alle gitaar- én baspartijen op dit album van de hand van frontman en gitarist Jeff Waters, op de drums wordt hij bijgestaan door Mike Mangini, die eerder te horen was de albums ‘Set The World On Fire’ uit 1993 en ‘All For You’ uit 2004. Dave Padden mocht voor de derde keer op rij de songs inzingen, en dat mag op zich al een prestatie genoemd worden.

‘Metal’ is de opvolger van ‘Schizo Deluxe’ uit begin 2006, echter vlak voordat het album naar Andy Sneap werd gestuurd gooide Roadrunner Records met 25 jarige verjaardagfeestje afgelopen jaar roet in het eten. Daar sprak Jeff met de gitaristen van Arch Enemy, Trivium en enkele anderen en kwam tot de conclusie dat deze bands allemaal wel een Annihilator album in de kast hadden staan en van het een kwam het ander. Zo werden de eigen solo’s van het nieuwe materiaal gewist en liet hij bij alle songs iemand anders de solopartijen opnieuw inspelen, zo komen we onder anderen Jeff Loomis (Nevermore), Alexi Laiho (Children Of Bodom), Willie Adler (Lamb Of God) en Corey Beaulieu (Trivium) tegen.

Het album opent met het zeer sterke “Clown Parade” voorzien van een gierende en scheurende solo van Jeff Loomis en is daarmee een van de betere Annihilator songs in jaren. De volgende song, getiteld “Couple Suicide” is een soort van duet waarbij de vocalen worden verzorgd door Danko Jones en Angela Gassow van Arch Enemy. Het volgende “Army Of One” is een stoere metal song waarbij de heer Waters zijn grote voorbeelden zoals Iron Maiden, Judas Priest , Megadeth en Black Sabbath eert en waarbij de gastsolo verzorgd word door Steve 'Lips' Kudlow van de heavy metal band Anvil. Krijgen we tijdens “Downright Dominate” een prachtige solo van Alexi Laiho (Children Of Bodom) te verwerken, maar ook de rest van deze uitstekende song bevat de nodige snelheid en vele breaks en tempowisselingen. Verder lijkt het er ook op dat zanger Dave Padden zijn draai heeft gevonden, luister maar eens naar het groovende “Smothere”. Tijdens het volgende thrashy “Operation Annihilation” met gastbijdrage van Michael Amott (Arch Enemy) neemt de heer Waters niet onverdienstelijk zelf de zangpartijen voor zijn rekening. “Haunted” is dan weer een typische Annihilator track, de band speelt op volle snelheid en de song is voorzien van vele tempowisselingen en gierend solowerk, dit keer van Jesper Strømblad (In Flames). Tijdens het groovy, maar zeer herkenbare “Kicked” worden we nog verrast met een gastbijdrage van Corey Beaulieu (Trivium). Met de song “Detonation” krijgen we dan nog een eerbetoon aan Black Sabbath te verwerken, waarbij de band wordt bijgestaan door Jacob Lynam (Lynam). Afsluiter “Chasing The High” met solowerk van William Adler (Lamb Of God) is dan een zeer snelle wat vreemde song waar de riff van het oude “The Fun Palace” nieuw leven wordt ingeblazen.

Met deze release heeft de heer Waters een prima opvolger van het ‘Schizo Deluxe’ album uitgracht, het album kent mede door de aanwezigheid van de vele gast muziekanten voldoende variatie om te blijven boeien. Verder zal de band binnenkort live te zien zijn in het voorprogramma van Trivium, rest mij enkel nog de vraag hoe de heer Waters deze songs live gaat spelen?

01. Clown Parade, (Jeff Loomis)
02. Couple Suicide, (Danko Jones &Angela Gossow)
03. Army Of One, (Steve 'Lips' Kudlow)