Ankla Steep Trails

Bieler Bros / Suburban

Website: Ankla

Al lang voordat Ankla uberhaupt ten tonele verscheen, maakte gitarist Ramon Ortiz al Zuid-Amerika onveilig met zijn Latijnse gitaargeluid. Dit deed hij dan ook in zijn vorige band Puya. Was in Puya het nog meer een soort mix van rapgeluid met metalcore, de muzikale directie van Ankla is toch even een tandje steviger.

Volgens eigen zeggen is hun muziek een mix van thrash, death en hardcore metal, samengesmeed tot een dodelijke extreme mix. Maar ook willen er nog duidelijk Latijnse invloeden opduiken, zoals trommelgeluiden in de achtergrond. Niet zo prominent aanwezig als Sepultura ooit had, maar ze drukken wel een extra stempel op de muziek. Hierdoor krijgt de muziek ook net een warmer tintje, in plaats van het koude, statisch/mechanische dat sommige bands nog wel eens hebben.

Hoewel de intro van beginnummer 'Sinking' nog verdacht veel aan Korn doet denken met de lage bastonen, laat het nummer zelf zien dat dit allesbehalve een Korn-kloon is. Daar beukt de muziek gewoon veels te hard voor. Nummers zoals 'Generacion Mutante' of 'Still Alive' laten een thrash-hart sneller kloppen. Of is het groovend, maar niet zoals voorgenoemde band. Het nummer 'Step Ahead' is daar een goed voorbeeld van. Af en toe doet de muziek in sommige nummers ook heel erg denken aan Machine Head qua gitaarriffjes en breaks. Maar dat is natuurlijk nooit een belediging.

De rest van de cd is eigenlijk verder gewoon een goede mix tussen keiharde blastbeats en mosh-stukken en ook groovende en rockende breaks die er tussen zitten. De zang van vocalist Ikaro Stafford Santana is eigenlijk op geen enkel moment storend. Voor mensen die in ieder geval geen genoeg krijgen van metal met een hintje core, of helemaal gek zijn van Zuid-Amerikaanse metal, is deze plaat best een aanrader. Ankla kan zeker in de toekomst nog wel wat gaan betekenen zodra ze wat meer aandacht krijgen. Vooral als support act van Machine Head zou deze band zeker wat zieltjes moeten kunnen winnen. (Thomas van Golen)

Ankla are:
Oscar Santiago - Latin/Tribal Percussion
Ramon Ortiz - Guitars/Cuatro