American Dog Hard

Bad Reputation

Website: American Dog

Enige tijd geleden had ik contact met Michael Hannon van de Amerikaanse hardrock band American Dog waarop ik niet veel later hun nieuwste album ‘Hard’ in de bus ontving. Ondanks dat deze release al zo’n half jaar uit is bij deze alsnog een beknopte omschrijving. Het album is de opvolger van het in 2006 uitgebrachte ‘If You Want Bud’ en is daarmee alweer het vijfde officiële studio album van de band als ik het goed heb. De band werd eind jaren negentig opgericht uit de overblijfselen van de band Hilljack door bassist Michael Hannon (ex-Salty Dog, Dangerous Toys) en drummer Keith Pickens, de line-up werd aangevuld met gitarist Steve Theado. Na een aantal uitstekende releases, een live in de studio EP, een live album is wordt het tijd dat de band ook in Europa vaste voet aan de grond gaat krijgen. De band speelt eerlijke onvervalste Amerikaanse hard rock met een vleugje southern invloeden.

Zo ook op het nieuwste album, dat opent met een degelijk instrumentaal deuntje in de vorm van het nummer “Bock”. De band bedient zich van vermakelijke teksten, luister maar een naar “Sometimes You Eat The Pussy...”. Wat verder opvalt is het stevige gitaarwerk van gitarist Steve Theado die met een aantal sterke riff komt aanzetten, luister maar een naar “Another Day In Paradise” of het door AC/DC beïnvloede “Spell On Me”. Verder wordt er op het album nog wat geëxperimenteerd met akoestisch en slide gitaar wat de afwisseling van de songs zeer ten goede komt. De song “Beaten, Broken, Etc.” begint opnieuw met een rustig akoestisch intro, maar gaat al snel over in een regelrechte southern rock klassieker. Ook de rest van de songs op het album bevatten uitstekend gitaarwerk, stuwende drums en rauwe vocalen zoals het krachtige “Little Short”, het uptempo “Bloodsucker”. De sterke song “Magnificent Bastard”, die tevens voorzien is van uitstekende keyboardpartijen sluit het album met grote klasse af!!

Ondanks dat drummer Keith Pickens nog wel op het album te horen heeft hij inmiddels de band verlaten om plaats te maken voor voormalig Godz slagwerker Frank Garisto. De productie van het album lag in handen van Joe Viers, Michael Hannon en Steve Theado en deze is voor een album dat in eigen beheer werd opgenomen best redelijk. Met ‘Hard’ heeft de band dan ook opnieuw een zeer degelijk, prettig luisterbaar, catchy en krachtig hardrock album weten af te leveren dat heerlijk weg luistert in de auto of in een donkere kroeg. Fans van bands zoals Nashville Pussy, George Thorogood, AC/DC, Motörhead en Circus Of Power moeten het album zeker eens de kans geven om te beluisteren.

Verder ziet het artwork ziet er degelijk uit en gaat het album vergezeld van een onvervalste patch voor op je spijkerjack. ‘ Hard’ als je het album besteld via de website van de band of via CD Baby . Nieuwsgierig geworden, breng dan eens een bezoekje op de myspace pagina van de band. Tevens is de band inmiddels enkele malen op Europese bodem live te zien geweest en zal de band in het voorjaar van 2008 opnieuw Europa aandoen dus ga de band zien!!

01. Bock
02. No Pity
03. Sometimes You Eat The Pussy...