Almah Almah

AFM Records / Rock Inc.

Website: Almah

Op 19 februari is het soloalbum van Angra zanger Edu Falaschi verschenen onder de noemer Almah, Edu wordt op dit album bijgestaan door Emppu Vuorinen (Nightwish/Brother Firetribe) op gitaar, Lauri Porra (Stratovarius ) op bass en Casey Grillo (Kamelot) op drums. Verder komen we op het album ook nog gastoptredens tegen van Mike Stone van Queensr˙che. Het album is echter in zijn geheel geschreven door Edu zelf, de muziek ligt natuurlijk in de lijn van Angra, up-tempo heavy/power metal met de nodige melodie, dominerende zangpartijen en scheurende gitaarpartijen.

Het album opent met de uitstekende opener “King”, een stevige up-tempo song met zeer stevig gitaarwerk van de heer Emppu Vuorinen en ook de zanglijnen zijn verder dik in orde. Ook het volgende “Take Back Your Spell” is een up-tempo song, met snelle drumpartijen dat mij hier en daar wel aan het snellere werk van Helloween doet denken. “Forgotten Land” is dan een rustige semiballad met enkele stevige gitaarstukken en heerlijk solowerk van gitarist Emppu Vuorinen. De song “Scary Zone” is een mooie mid-tempo song met een aantal heerlijke gitaarsolo’s. Het hierop volgende “Children Of Lies” is begint dan met een rustig bombastische intro, waarna de band op volle snelheid verder gaat, het refrein ligt goed in het gehoor en ook de rest van de song is van grote klasse. De volgende uitschieter op het album is de song “Golden Empire”, waarop de zanglijnen van Edu zelfs wat weg hebben van Queenryche’s Geoff Tate. De volgende “Primitive Chaos” en “Breathe“ zijn dan weer twee balad achtige songs met rustige zangpartijen en hier en daar wat steviger gitaarwerk. Ook de rest van de songs op het album bedienen zich van dezelfde ingrediënten, luister maar eens naar het semi-akoestische “Box Of Illusion” en de prachtige afsluiter “Almah”.

Het gehele album werd geschreven en gecomponeerd door de heer Falaschi zelf, tevens nam hij ook alle zangpartijen, keyboards en akoestische stukken zelf op, waarmee de beste man zijn grote klasse meer dan eens waarmaakt. De productie van het album lag in handen van de Braziliaan Adriano Daga die eerder werkte met grote acts zoals Silverchair en Lenny Kravitz, Adrian won tevens in 2005 een Grammy award. Verder bevat het album gastbijdragen van gitarist Mike Stone (Queensryche), gitarist Edu Ardanuy (Dr Sin) en het National Brazilian Gospel Choir. Het album zal tevens uitkomen in een gelimiteerde digipack voorzien van twee bonustracks. Het album zal vanaf 2 maart in de winkels liggen

01. King
02. Take Back Your Spell
03. Forgotten Land