Al Atkins Demon Deciever: The Sin Sessions

Diesel and Glory / Suburban

Website : Al Atkins

Eind jaren 60 richt zanger Alan John "Al" Atkins voor de eerste maal de band Judas Priest op, vernoemd naar het Bob Dylan nummer “The Ballad Of Frankie Lee And Judas Priest”, deze band was echter geen lang leven beschoren en viel in 1969 uit elkaar. In deze periode waren het de bands zoals Led Zeppelin en Black Sabbath die in opkomst waren, Al zag deze muziekstroming ook wel zitten en loopt in 1970 gitarist K.K. (Ken) Downing en bassist Ian Hill tegen het lijf die hetzelfde doel voor ogen hebben, het oprichten van een heavy metal band en daarmee wereldberoemd worden. De band gaat nog voor een korte periode als Freight door het leven, echter omdat Al deze naam niet zag zitten en eigenlijk al een band had met de naam Judas Priest hoefde de heren niet lang na te denken en een legende was geboren. Het eerste optreden van Judas Priest vond plaats op 16 april 1971 en werd de eerste demo opgenomen. Het was echter in 1973, nog voor de opname van het debuutalbum ‘Rocka Rolla’ dat in 1974 uitkwam dat Al Atkins de band zou verlaten en vervangen zou worden door Rob Halford.

Inmiddels heeft de heer Al Atkins zijn vijfde solo album ‘Demon Deceiver’ opgenomen en bevat naast een aantal eigen songs ook de Judas Priest klassiekers “Victim Of Changes” en “Dreamer Deceiver”, die Al samen met K.K. Downing en Ian Hill in de begindagen van de band schreef. Op deze release wordt Al bijgestaan door gitarist Simon Lees van de Engelse band Budgie die ook het openingsnummer “Demon Deceiver“ schreef, een instrumentale song in de stijl van het oude werk van Judas Priest. Het eerste wat vervolgens opvalt bij het volgende “Money Talks“ dat de zangpartijen van Al nogal wat weg hebben van Iron Maiden originele zanger Paul DiAnno, tijdens deze song worden de gitaarpartijen verzorgd door niemand minder dan Diamond Head's Brian Tatler. De volgende song “Blood, Demons And Whiskey” is dan een middelmatige metalsong die me doet denken aan de heavymetal bands uit de jaren tachtig. “Drown” is dan weer een degelijke song met stuwende riffen en stevig gitaarwerk, echter blijven de zangpartijen van al hier wel wat achter. De eerste Judas Priest klassieker “Victim Of Changes” is dan in een nieuw jasje gegoten, de song is wat donkerder, zwaarder en tegen het einde ook wat sneller dan het origineel. Het nummer “Bleeding” is zeker geen verkeerde, het nummer kent een krachtige riff en ook Al klink hier niet verkeerd, verder bevat de song uitstekend solowerk van beide gitaristen. Het stevige “Cradle To The Grave”, met degelijk hakkend gitaarwerk is afkomstig van Al’s uit 1994 stammende solo album ‘Heavy Thoughts’ dat ook al eens in 2003 opnieuw is uitgebracht. Het album wordt vervolgens afgesloten met de tweede Judas Priest klassieker “Dreamer Deceiver” afkomstig van het ‘Sad Wings Of Destiny’ album, op zich is dit geen slechte uitvoering en je zou je dan ook bijna afvragen hoe het was als AL Atkins nu nog bij Priest zou zingen.

Met ‘Demon Deciever’ heeft Al Atkins een album opgenomen dat mijn inziens niet echt meer met de hedendaagse maatstaven kan meten. Het geluid is ver beneden peil alsof de band ergens in een oefenruimte staat te spelen, vooral de drums klinken niet echt best en ook de productie is erg matig. Het lijkt er meer op dat deze opnames ergens in de jaren zeventig en tachtig zijn opgenomen. Wat mij verder tegenstaat, is het vullen van een album met 10 songs waarvan er drie al reeds eerder op de mark verschenen, jammer maar dit is een gemiste kans. Verder ziet het artwork er dan weer wel degelijk uit en voor wie nog van het oude vertouwde geluid van bands zoals Judas Priest, Sabbath en het oudere werk van Maiden en Saxon uit de jaren zeventig en tachtig houd kan met dit album zeker goed uit de voeten.

68/100

01. Demon Deceiver
02. Money Talks