Agent Steel Alienigma

Mascot Records

Website: Agent Steel

Wat een fantastisch jaar was 1985 toch. Niet alleen werd ondergetekende geboren, maar in 1985 zag ook 'Skeptics Apocalypse' het licht. Deze klassieker van Agent Steel stond bol van de speed metal met laaiend hoge vocalen van mysterieuze frontman John Cyriis (of Max Havelock wat volgens zeggen zijn echte naam is). Wie kan er nou het onvergetelijke 'Agents of Steel' niet meezingen. Na het tweede album 'Unstoppable Force' verdween John Cyriis, om alleen nog maar in obscure, 1-demo-producerende bandjes te verschijnen. Toen de overgebleven leden verder wilden met de Agent Steel naam dreigde nog een rechtszaak maar uiteindelijk ging dat goed. Bruce Hall werd als vervanger aangetrokken, en ook drummer Chuck Profus werd vervangen door Rigo Amezcua.

'Omega Conspiracy' en 'Order of the Illuminati' verschenen. Viel 'Omega Conspiracy' nog wat tegen, 'Order of the Illuminati' was een prima te pruimen album van Agent Steel deel twee. Geen John Cyriis meer, maar wel een Bruce Hall die ook een prima stem tot beschikking had. En nu, na jaren en jaren is er dan opvolger 'Alienigma'. Op Dynamo 2004 toen Agent Steel de kleine stage even platwalste, werd de song 'Wash The Planet Clean' al gespeeld, met de belofte dat het op het nieuwe album zou staan en werd er tevens vermeld dat dit album zeer snel zou verschijnen. Dat heeft dus echter tot 2007 moeten wachten. Een onderdeel kan zijn dat de switch van label naar label (van Scarlet naar Mascot records) wat tijd heeft gekost. In een recentelijk interview met Bruce Hall in Lords of Metal (http://www.lordsofmetal.nl/showinterview.php?id=1815) worden ook nog andere zaken gesuggereerd. Maar geen nood, het album is er nu.

Wat opvalt is dat Bruce Hall niet veel gebruik maakt van de hoge uithalen. Mensen die zweren bij sirene John Cyriis zullen misschien afhaken, maar het minieme gebruik van hoge uithalen betekend niet gelijk een saaie vocaal lijn in een nummer. Integendeel, Bruce blijkt vele soorten stemgeluid goed te beheersen en gebruikt het allemaal. Zowel redelijke hoge stukken netjes gezongen, als geschreeuw en bijna zelfs gegrunt worden ingezet. Dit geeft de nummers een zekere frisheid mee. En dan de nummers zelf. Ik heb niet vaak zulke volwassen nummers gehoord van een band. Stuk voor stuk staan de nummers als een huis. De een heeft een pakkend refrein, de ander een mooi couplet en het volgende nummer staat overeind door een ijzersterke riff. Ook de liefhebbers van solo's worden niet vergeten. Meer dan de helft van de nummers wordt opgesierd door een lekker gierend stukje gitaarspielerij door Juan Garcia en Bernie Versailles (hoewel er niet in het boekje staat van wie welke solo is).

Sommige nummers gaan flink tekeer, zoals 'Wash The Planet Clean' of de allesvernietigende afsluiter 'Lamb To The Slaughter'. Of een iets rustiger tempo zoals in moddervette 'Hail To The Chief' of het prachtige 'Wormwood'. Maar alle nummers hebben gemeen dat ze goed in elkaar zitten, melodieus en toch loodzwaar zijn. En bovenal zijn alle nummers van een bijzonder hoog niveau qua compositie. Qua lyrics wordt er een klein beetje afgeweken van het alien-thema. Nog steeds gaan er stukken over buitenaardse makers, de aarde als nietige planeet, the Godz en dergelijke. Maar er is ook wat meer nadruk komen te liggen op de mens zelf en zijn misstanden. Zo zijn nummers als 'Extinct’ en 'Liberty Lying Bleeding' meer een aanklacht tegen overheersers en regeringsleiders alsmede de stupiditeit van de mens, dan heroïsche avonturen van eventuele buitenaardse bezoekers.

Agent Steel laat hiermee zien dat er leven mogelijk is voor de band in het post-Cyriis tijdperk. En met verve weten ze te overtuigen om de haren los te gooien en eens flink te gaan wapperen. Binnenkort wordt er getourd door Europa met Vicious Rumours, een buitenkansje dus om deze band live te zien, zeker ook aangezien de oude nummers ook met Bruce Hall op zang nog steeds een fantastisch werkje speedmetal zijn. Net zoals niemand mag sterven zonder 'Into The Crypts Of Rays' van Celtic Frost gehoord mag hebben, mag ook niemand afscheid nemen van het leven zonder een keer meegebruld te hebben met het titelnummer van 'Skeptics Apocalypse': Masters of metal! Agents of Steeeeeeel!!! (Thomas van Golen)

Karlos Medina – Bass
Juan Garcia – Lead & Rhythm Guitars
Bruce Hall – Vocals