Age Of Nemesis Terra Incognita

Magna Carta / Mascot Records

Website : Age Of Nemesis

De progressieve Hongaarse metal band Age Of Nemes bestaat inmiddels al zo’n tien jaar. De band bracht in haar begin periode voornamelijk hun albums in het Hongaars uit, zo ook het ‘Terra Incognita’ album dat in 2002 het levenslicht zag. Inmiddels is het ‘Terra Incognita’ opnieuw ingezongen, maar dit keer met Engelstalige teksten (die met behulp van Peter Linka werden vertaald) om zo een breder en vooral groter publiek te bereiken. De band ging aanvankelijk door het leven als Nemesis, maar omdat er enkele tientallen bands door het leven gingen met dezelfde naam werd besloten de naam te veranderen in Age of Nemisis. In de tussentijd tekende de band ook bij het Amerikaanse Magna Carta label waarbij de band begin 2006 hun labeldebuut maakte door middel van het ‘Psychogeist’ album, de Engelstalige versie van het ‘Abraxas’ album aangevuld met enkele extra songs.

De muziek van Age Of Nemesis wordt in de bijgeleverde biografie omschreven als een mix van bands zoals Rush, Dream Theater, Fates Warning, Genesis en Yes en dat kan ik na het een aantal maal beluisteren van het album alleen maar beamen al moet ik toegeven dat de invloeden van Dream Theater ten tijde van het ‘Six Degrees Of Inner Turbulence’ album. Het concept album, geschreven door gitarist Zoltan Fabian vertelt het verhaal uit het dagboek van jonge vrouw die zojuist is gestorven, zij heeft geen naam, ze kan iedereen zijn of helemaal niemand. Dat is het leven, het ene moment leeft zij nog en enkele ogenblikken later is er niets meer. Het verhaal begint op het momnet dat de vrouw overlijdt, het album opent met het overtuigende “Tree Of Life”, gevolgd door het ingetogen acht minuten tellende nummer “Meeting With The Unbelievable”. Het nummer “Inner Fire” is dan weer wat steviger en begint met heerlijk hakkend gitaarwerk. De krachtige, emotionele zangpartijen van Zoltan Kiss worden met de juiste hoeveelheid gevoel nagenoeg in perfect Engels gezongen, enige minpuntje is dat de invloeden van Dream Theater’s James Labrie er wel erg dik bovenop liggen. Ook de rest van de muziekanten weet hun instrumenten goed te beheersen, luister maar eens naar het instrumentale “Inferno”, maar ook de rest van de songs zitten vol met boordevol prachtige gitaar en keyboardsolo’s. De composities van de songs zitten verder goed in elkaar. Verder hoor ik in de keyboard partijen ook wel wat invloeden van Evergrey, luister maar eens naar het bombastische “Someone Must Take The Blame“ en het bijna 9 minuten durende nummer “Plummeting Into Eternity” dat het album afsluit.

Met deze Engelstalige versie van ‘Terra Incognita’ heeft de band mijn inziens een zeer degelijk progressief en symfonisch album afgeleverd dat zich kan meten met de betere bands in het genre, klasse!! Fans van bands zoals Dream Theater (met name uit de beginperiode), maar ook van Fates Warning en Symphony X kunnen dit album bijna blind aanschaffen. Verder klokt het album ruim 67 minuten en zal op 29 januari via Magna Carta label verschijnen!!

01. Tree Of Life
02. Meeting With The Unbelievable
03. The Land Of The Light