21 Lucifers In The Name Of...

Pulverised Records

Website : 21 Lucifers

Wat krijg je als je thrash- en deathmetal vermengt met grindcore en er een Zweeds sausje overheen giet? Dan krijg je 'In The Name Of...', het debuutalbum van de Zweedse band 21 Lucifers. Vernoemd naar een stel Australische pyromanen branden echter ook deze Zweden alles compleet af tot aan de grond. De heren hebben het voor elkaar gekregen om meteen hun eerste album al zo te schrijven dat er geen speld tussen valt te krijgen.

Zoals al gezegd is de muziek een mix tussen verschillende stijlen. Thrash, Death en grindcore worden in de blender gestopt, en daardoor ontstaat er een uiterst vermakelijke berg nummers. Het rost lekker door, zonder te diep te verzanden in een van de genres. Dat is misschien wel de grootste kracht van dit album: het wordt niet saai. Echter nergens. Voordat je het weet heb je al 4x op de spelen knop gedrukt (de hele schijf bij elkaar is dan ook maar 33 minuten) om opnieuw te luisteren. De muziek wordt goed aangevuld door de vocalen van Eric Skoglund. Hij beschikt zowel over een diepe grunt als een schreeuw en wisselt deze netjes af voor maximaal effect.

Met 18 nummers (en 3 bonustracks) is het wat teveel om alles te bespreken. Enkele uitzonderingen zijn 'Despair', 'Manmade Misery' en 'Retaliation'. 'Despair' laat zien dat de band ook melodie niet schuwt. Vanaf halverwege het nummer worden we getrakteerd op hypnotiserende, Neurosis-achtige gitaarriffs waar zanger Eric nu echt bij schreeuwt. 'Manmande Misery' laat horen dat er goed is opgelet tijdens het luisteren van Iron Maiden, aangezien de dubbele solo wel veel wegheeft van het werk van de Engelsen. 'Retaliation' laat ons horen dat de band nadenkt over het nummer en heeft een van de betere einden die een nummer kan krijgen. Daarnaast worden sommige nummers opgeleukt door kleine stukjes film zoals we wel kennen van meer grindcore bands. Leuk, maar het is maar een paar seconden. Niet zoals Mortician de helft van het nummer.

Opgenomen en geproduceerd in de Black Lounge studio met Jonas Kjellgren is dit schijfje al in 2006 uitgekomen. En vermoedelijk ook behoorlijk gemist door de metalwereld. Maar de heren verdienen wat meer aandacht, want 'In The Name Of...' is een verdomd leuk album geworden dat zo weg luistert. Nu bassist Per is gekaapt door Bloodbath hoop ik dat de heren toch binnenkort beginnen aan een volgend album, want dit smaakt naar meer. (Thomas van Golen)

01. In the Name Of...

02. ....Violence

03. Art of Chaos