Witchery Don't Fear The Reaper

Century Media Records

De Zweedse band Witchery heeft na een stilte van een aantal jaar een deal gesloten met Century Media Records, op 27 februari 2006 zal het inmiddels vierde volwaardige album ‘Don't Fear The Reaper‘ van de band uitkomen. De band werd opgericht door Jensen (The Haunted), Richard Corpse, Toxine en Mique alle vier afkomstig van de band Satanic Slaughter. Nog voor de release van het debuutalbum ‘Restless And Dead’ wordt in Sharlee D'Angelo (Arch Enemy, ex-Mercyful Fate) een vaste bassist gevonden. Voor de opnamen van het derde album ‘Symphony For The Devil’ heeft drummer van het eerste uur Mique plaats moeten maken voor Martin Axenrot (Bloodbath, Opeth) waarmee de band een hoop potentie in huis heeft gehaald. Hiermee wordt meteen de basis gelegd voor het laatste wapenfeit van de band, het album ‘Don't Fear The Reaper‘ dat inmiddels al enkele rondjes in mijn cd-speler heeft afgelegd.

De opnamen van het album vonden plaats in oktober 2004 in de Berno Studios en producer Tue Madsen (The Haunted, Heaven Shall Burn, Mnemic) voorzag het geheel van een stevige mix in zijn inmiddels befaamde Antfarm Studios. De muziek die Witchery op dit album speelt is een soort van eigentijdse thrash/death metal (Arch Enemy, The Haunted) gemixt met een soort van stevige heavy metal (Mercyful Fate, King Diamond, Black Sabbath) en geeft hier en geheel eigen draai aan. Het album opent met de instrumentale song “Disturbing The Beast” waarbij de drumpartij nogal doet denken aan Voi Vod’s “Tribal Convictions” maar op het moment dat de gitaren ingezet worden is dit snel verholpen. Het daarop volgende nummer “Stigmatized” heeft wel wat weg van een nummer dat zo op een van de laatste Arch Enemy albums had kunnen staan. “Draw Blood” is dan weer een uptempo nummer met scheurende gitaarpartijen en gillende gitaarsolo's. Vooral de loodzware heavy nummers zoals “Ashes” en “Damned In Hell” zijn echte uitschieters op het album waarbij een hoofdrol is weggelegd voor drummer Martin Axenrot. Verder mag ook het nummer “Crossfixation” genoemd worden als een uitstekend nummer met pakkende riffs en jankende gitaren en razendsnelle dubbele bassdrums. Er staan ook nog een aantal beukende up-tempo songs op het album zoals “Plague Rider” en de afsluiter “Cannonfodder”. Verder komen we ook nog twee instrumentale hoogstandjes tegen in de vorm van “The Wait Of The Pyramids“ en “War Piece”. Verder laat de band door middel van de Satanic Slaughter cover “Immortal Death” ons nog even weten waar de roots van deze zeer gekwalificeerde band ligt.

Met ‘Don't Fear The Reaper‘ heeft Witchery een melodieus modern thrash album, met een heerlijke groove afgeleverd. Volgens eigen zeggen van Jensen zal de band deze zomer aanwezig zijn op diversen festivals en zal er ook een uitgebreide tour volgen. Dus fans van eerder genoemde bands moeten zeker eens de moeite nemen het album te beluisteren of de band eens live te gaan bekijken.

Witchery is:
Toxin: Zang
Richard Corpse: Gitaar