Wattamezz Soulfuel

VME – Head Not Found / Suburban

Website: Wattamezz

Onlangs viel de nieuwe cd van de mij volledig onbekende band Wåttamezz op de deurmat. Deze Noorse rock/metal band bestaat echter als sinds 1994. Ondanks dat de band door de jaren heen moeite heeft gehad om zich staande te houden heeft men toch de tijd gevonden om in de zomer van 2005 het album ‘Soulfuel’ op te nemen. Zanger Tommy Sebastian bracht immers in 1995 met zijn andere band Godsend een album uit en in 1997 was het weer raak met Atrox. In 1997 vond de band uiteindelijk tijd om het debuutalbum ‘Kinky Bastards’ op te nemen. Ondanks dat dit album redelijk werd ontvangen in de pers hield de band als snel op te bestaan. Zanger Tommy vertrekt naar de band Griffin en gitarist Gunnar Illøkken richt zijn eigen project GodDog op. Eind 2003 stapt zanger Tommy echter op bij Griffin en wordt er voorzichtig gepraat over een Wåttamezz reünie. Na een korte bandmeeting wordt er meteen begonnen met het schrijven van nieuwe songs waarop de band in de zomer van 2003 Edgars studio induikt. Er worden twee songs opgenomen dat resulteert tot het uitbrengen van de single “Suicide Jesus” in 2004. Hiermee wint de band in thuisland Noorwegen een nationale wedstrijd waarmee de band een platendeal met VME sub-label Head Not Found binnensleept waarop de band in de zomer van 2005 de Skansen Studio (Desperado, Funny Farm, Wurdulak, 3rd And The Mortal) induikt.

Na een kort intro open het album sterk met “The Hollow“ een up-tempo nummer met beukende gitaren en wordt meteen duidelijk waar de band voor staat, stevige metal met scheurende gitaren voorzien van heldere, krachtige zangpartijen. Het volgende “Modern Symbology” is een wat langzamer slepend nummer voorzien van enkele geluidseffecten en achtergrond zangeres. “Behind Closed Doors” doet mij qua songstuur wat denken aan de wat rustigere nummers van het laatste Death Angel album ‘The Art Of Dying’. De song “Sweet Sister” is voorzien van een ouderwetse Hammond sound, samen met de hakkende gitaren en de catchy zangpartijen vormt dit een uitstekend geheel. “When Your Gone The Devils Distance” is dan weer een krachtig snel nummer met lekker in het rond hakkende gitaren. De uit 2004 stammende single “Suicide Jesus” met tegendraadse gitaarpartijen, rollende drums waarbij zanger Tommy Sebastian Halseth opnieuw een hoofdrol opeist. Verdere uitschieters op het album zijn o.a. het logge en zware “Insomnia”, het emotionele “In The Flesh” en de rustige afsluiter “Sign Of Winter”.

De zangpartijen van Tommy doen over het algemeen denken aan Metallica ten tijde van "...And Justice For All". De muziek is echter een stuk krachtiger en donkerder dan eerder genoemd album. De nummers steken goed in elkaar en ook de muzikanten weten hun instrumenten goed te beheersen. Verder is het album voorzien van een heldere mix in de Top Room Studio door Brge Finstad (Mayhem, Arcturus, Borknagar, Big Bang, Turbonegro). Op het album vinden we tevens nog enkele gastbijdragen terug van zanger Torstein P. (Chton, Manes), enkele grunts van Krell (Bloodthorn) en nog wat baspartijen van Johnny Wangberg (Griffin). Wåttamezz heeft met deze release een uitstekend album op zak. Of de band hiermee bij een groot publiek door zal breken is dan nog even afwachten, maar ik hoop het beste voor deze uitstekende band. (Eus Straver)

01. The Hollow
02. Modern Symbology
03. Behind Closed Doors