Vigin Steele Visions Of Eden

Sanctuary Records / Suburban

Website: Virgin Steele

Dit jaar viert de Amerikaanse powermetal band Virgin Steele haar 25e verjaardag, en hoe kan een band dat beter doen dan door een schijfje uit te brengen! Op 8 september zal alweer het elfde album, getiteld ‘Visions of Eden’ die het bijschrift “The Lilith Project-A Barbaric Romantic Movie Of The Mind” heeft meegekregen, in de schappen liggen. Met dit album vaart Virgin Steele dezelfde koers die ze al een kwart eeuw varen. Elf nummers lang kan de liefhebber genieten van romantische, hier en daar bombastische powermetal met klassieke invloeden.

Het eerste nummer “Immortal I Stand (The Birth of Adam)” zet een duidelijke toon: een lang, episch stuk met een middeleeuws intro ondersteund door strijkers. Hoewel ‘Visions Of Eden’ een degelijk album is moet ik zeggen dat ik na de eerste luisterbeurt wel het gevoel heb dat ik het een en ander mis. Op de stem van zanger en oprichter David Defeis valt niet veel aan te merken, ze hadden hem alleen wel wat meer naar voren kunnen halen, het lijkt nu of er weinig kracht achter zit. Groot gemis is in ieder geval het gebrek aan gitaren! Zeker in het eerste nummer kan ik niet meer dan drums en een synthesizer ontdekken. Gelukkig komt dit enigszins goed bij liedje vierde nummer op het album getiteld “Black Light On Black” waarin het gitaarwerk eindelijk interessanter begint te worden. Dit is dan ook een van de pittigere nummers op deze verder rustige plaat. Stevige gitaarsolo’s hoef je in ieder geval niet te verwachten. Sterker nog, ik krijg af en toe wel het idee dat ik naar een soort metal-musical zit te luisteren maar ik geloof dat dat misschien wel de bedoeling is. Het verhaal op ‘Visions Of Eden’ is gebaseerd op het uitroeien van het heidense geloof en het principe van de godin, aldus Defeis. Er staan ook zeker wel catchy nummertjes op zoals bijvoorbeeld “Angel Of Death” waarin overigens duidelijke Manowar-invloeden te horen zijn.

De productie van deze plaat is verder ok, een aantal puntjes daargelaten: wat is er met de hoge tonen gebeurd? Als ik er 50% meer hoog in draai op mijn cd-spelertje heb ik gelijk het idee dat ik naar een betere plaat zit te luisteren! Ook doet de eindmix van dit album af en toe helaas wat rommelig aan. Alles bij elkaar is dit een aardig album voor de liefhebber van dromerige, niet al te snelle powermetal. (Martina Schouten)

Verder zijn de nummers "Immortal I Stand (The Birth of Adam)" en "The Hidden God" via de online streams te beluisteren.

01. Immortal I Stand (The Birth of Adam)
02. Adorned with the Rising Cobra