Vicios Rumors Warball

Mascot Records

Website: Vicious Rumors

Vicious Rumors heeft eerder dit jaar enkele weken doorgebracht om de opvolger van hun uit 2001 stammende album ‘Sadistic Symphony’ in te blikken en heeft de titel ‘Warball’ meegekregen. Vanaf de eerste release ‘Soldiers Of The Night’ van de band in 1986 staat het Amerikaanse Vicious Rumors garant voor technisch uitstekend onderbouwde powermetal.

Begin jaren negentig kent de band een hoogtepunt in hun carrière met de albums ‘Digital Dictator‘, ‘Vicious Rumors’ en ‘Welcome To The Ball’ en steelt de band de show op de Aardschokdag en staat de band tegenover 25.000 man op het prestigieuze Dynamo Open Air in 1990. Echter in april 1995 slaat het noodlot toe als zanger Carl Albert bij een auto ongeluk om het leven komt. Carl Albert stond bekend als één van de beste zangers in het circuit, Vicious Rumors zou hierna nooit meer hetzelfde zijn… De band met als drijvende kracht gitarist en bandleider Geoff Thorpe liet het hier niet bij zitten, vocht door en bracht door de jaren heen, ondanks de diversen line-up wisselingen een aantal redelijke albums op de markt. Echter deze albums lijken in de schaduw te staan van het binnenkort te verschijnen nieuwe album ‘Warball’, het album staat als een huis en met deze release kan de band naar mijn inziens en comeback maken naar de succesvolle periode uit de jaren negentig. Het album is opgenomen in een geheel nieuwe line-up, bestaande uit bandleider en gitarist Geoff Thorpe, gitarist Brad Gillis (ex-Ozzy, Nightranger), zanger James Rivera (Hellstar, Seven Witches) en wordt verder aangevuld met oudgedienden Larry Howe op drums en bassist Dave Starr.

Het album opent met de snelle song ‘Sonic Rebellion’ waarop gitarist Geoff Thorpe als vanouds een aantal spectaculaire solo’s uit de hoge hoed tovert en ook de zangkunsten van James Rivera mogen er zijn. “Mr. Miracle” is dan een midtempo song met uitstekend gitaarwerk die in de lijn ligt van een klassieker zoals “Digital Dictator”. Hierna krijgen we het bombastische “Dying Every Day” te horen, met opnieuw een hoofdrol voor zanger James Rivera. De volgende track “Immortal” doet me dan weer in positieve zin wat denken aan Rob Halford in zijn hoogtijdagen bij Judas Priest. De titeltrack “Warball” van het album is er dan ook weer een om van te smullen, met gierende solo’s, hakkend gitaarwerk, pompende basspartijen en de uitstekende zang kunsten van James Rivera. De volgende song “Crossthreaded” is een stevige midtempo song, gezongen door de heer Thorpe zelf waarbij de meerstemmige zangpartijen hier en daar wat aan Testament doen denken. “The Wheels Of Madness” is opnieuw een snelle up-tempo speedmetal song in de welbekende stijl van de band. Het volgende “Windows Of Memories” is dan een gevoelige ballad, waarbij de band een gevoelige snaar weet te raken. De volgende song “Ghost Within” is een geweldige midtempo track met enkele zeer hoge uithalen van de heer Rivera, die hier en daar wel wat weg heeft van de hoogtijdagen van King Diamond. Het krachtige “Oceans Of Rage” sluit dan het album af. Over het algemeen zijn het vooral de spetterende gitaarduels tussen Geoff Thorpe en gitaristen Thaen Rasmussen en Brad Gillis die het album tot grote hoogte doet stijgen maar natuurlijk zijn het ook de geweldige zangpartijen van James Rivera en de strakke ritme sectie van oudgediende Larry Howe en Dave Starr die het album tot een ware klassieker in wording verheffen.

Over het algemeen is het nieuwe album een donkerder en agressiever album dan voorgangers ‘Sadistic Symphony’ (2001), ‘Cyberchrist’ (1998) en ‘Something Burning’ (1996) op de enkele rustige passages na en sluit hierdoor naadloos aan bij de klassiekers ‘Digital Dictator’ ( 1988) en Vicious Rumors (1990), Geoff Thorpe heeft met het in huis halen van James Rivera een goede stap voorwaart gemaakt waardoor de toekomst van de band er in ieder geval weer rooskleurig uitziet.

‘Warball’ is inmiddels alweer het negende studio album van de band en de twaalfde officiële release. Het album is uitstekend geproduceerd door Geoff Thorpe en Juan J. Orteaga en het album is voorzien van een heldere en vette mix in de Trident Studios in Pacheco, Callifornie.
Dit album is voor iedereen die van klassieke speed metal houd een must om in huis te halen, en doet de voorgangers geheel vergeten, Vicious Rumors levert met ‘Warball’ een zeer sterk comeback album af, grote klasse!!! Tevens zal de band de komende maand door Europa toeren in het voorprogramma van Beyond Fear, beide bands zijn te zien op 11 november in De Lantaarn te Hellendoorn.

01. Sonic Rebellion
02. Mr. Miracle
03. Dying Every Day