Vengeance Back In The Ring

MTM Music / Suburban

Website: Vengeance

De nostalgische Nederlandse hardrock band Vengeance is opnieuw bij elkaar en zal voor de derde keer aan het Nederlandse rockfirmament verschijnen. De band is dit keer tot leven gewekt door zanger Leon Goewie en bassist Barend Courbois, verder vinden we Hans In’t Zandt achter de drumkit, Peter Bourbon op gitaar in de band en heeft Michael Voss enkele keyboards partijen en achtergrondzang verzorgd. In de jaren '80 bracht Vengeance een viertal albums uit met als hoogtepunt het ‘Arabia’ album dat in 1989 verscheen. Echter door diversen problemen binnen de band wordt in 1990 zanger Leon Goewie vervangen door de Engelsman Ian Parry (Hammerhead), echter in 1992 houd de band het voor gezien.

In 1997 word de groep opnieuw opgericht, met zanger Leon Goewie weer in de gelederen en verschijnt er ook een nieuw album genaamd: 'Back From Flight 19'. Voor het gitaarwerk worden, naast Lucassen zelf, zowel Peter Verschuren als Jan Somers aangetrokken en voor baspartijen en drums worden respectievelijk Barend Courbois en Paul Thissen aangetrokken. Na het verschijnen van het compilatiealbum ‘Rock 'n Roll Shower 1984-1998’ in 1998 wordt het opnieuw stil rondom de band tot dat begin 2006 drummer Paul Thissen in zijn slaap op 32 jarige leeftijd overlijdt. Hierop komt begin 2006 de band opnieuw bij elkaar en worden door zanger Leon en bassist Barend plannen gesmeed voor een nieuw album.

‘Back In The Ring’ bevat o.a. gastbijdragen van onder meer drummer Michael Eurich (Warlock, Casanova), gitarist Wolf Hoffmann (Accept), gitarist Arjen Lucassen en zanger Mat Sinner (Sinner, Primal Fear).

Het album opent meteen sterk met het titelnummer “Back In The Ring”, een regelrechte rocksong in het straatje van bands zoals Saxon, Krokus en het oudere werk van Rose Tattoo. “No Mercy” is dan een meer up-tempo rocker met pompend gitaarwerk, gillende solo’s en refreintjes om lekker mee te zingen. De band doet mij hier wel wat aan het betere werk van AC/DC denken. De volgende song “Mind Over Matter” is dan weer wat rustiger met opnieuw uitstekende solo’s en hakkend gitaarwerk van gastgitarist Wolf Hoffmann (Accept) . De eerste ballad op het album komen we tegen in de vorm van het nummer “Captain Moonlight”, het nummer laat zanger Leon van een zeer emotionele kant horen en wordt voorzien van heerlijk gitaarwerk van gastmuzikant en ex-gitarist Arjen Lucassen. ”Bad Attitude” is opnieuw een up-tempo song met uitstekend gitaarwerk, het daaropvolgende nummer “Had Enough” is een stoere rocksong met ballen. Na een rustig gitaarintro gaat de song “Now And Then” over in een partyrock song waarmee de band in hoogtijdagen berucht was, een song in het straatje van bands zoals de Amerikaanse jaren 80 glamrock, (hair) metal bands. “Cowboy Song”, is dan weer zo’n echte Vengeance song, partyrock ten top. Het nummer “Rip It Off” is er opnieuw een in het straatje zoals we al eerder te horen kregen op dit album, een echte rock n’roll kraker in de stijl van de reeds eerder genoemde jaren 80 glamrock bands. Het album wordt hierna afgesloten met de ingetogen ballad “Eveline”.

Het nieuwe album ‘Back In The Ring’ is geproduceerd door Michael Voss (Silver, Casanova, Mad Max), hij heeft het album voorzien van een zuiver en helder geluid. Op 23 juni zal het album via MTM Music uitkomen. Eén van de beste en meest toonaangevende hardrockbands die Nederland ooit gekend heeft is helemaal terug, Vengeance levert met dit album een rock n’roll shower af van grote klasse waarmee het de concurrentie in één stoot “Knock Out” slaat, om in de boks termen te blijven, klasse!!

Voor enkele pre-views van het album klik je op een van de volgende links:

01. Back In The Ring (mp3)
02. No Mercy (mp3)