Trouble The Skull

Escapi Music / Suburban

Website : Trouble

Onlangs bracht Escapi Music de eerste twee legendarische Trouble albums ‘Psalm 9’ en ‘The Skull’ opnieuw uit. Met deze albums zette Trouble in de jaren tachtig de trend voor de vele generaties doom/stoner metal bands, die gedurende midden jaren negentig zouden volgen zoals Paradise Lost, Anathema, My Dying Bride en Cathedral. Beide schijfjes zijn ge-remasterd, opnieuw verpakt en voorzien van liner notes, nieuwe foto’s en een exclusieve bonus DVD.

Slechts een jaar na de opnamen van het debuutalbum in 1984 bracht Trouble in 1985 al de opvolger ‘The Skull’ uit, de band had immers zo’n jaar of vier, vijf dagen in de week in de oefenruimte doorgebracht en inmiddels tonnen aan materiaal geschreven. Dat ‘The Skull’ zeer zeker geen rest materiaal was van de songs die werden openomen voor het debuutalbum bewijst de band wel met de sterke composities zoals “Pray For The Dead”, “Wickedness Of Man”, het epische 11 minuten durende “The Wish” en titelnummer “The Skull” die het album afsluit. Wat verder opvalt aan ‘The Skull’ is dat het album een stuk somberder, donkerder en negatiever klinkt dan zijn voorganger. De opnamen op deze re-release klinken net zoals de re-release ‘Psalm 9’ zeer fris en helder, de instrumenten zijn ineens wel van elkaar te onderscheiden. Dit in tegenstelling tot de eerdere re-release uit 1991 van Metal Blade Records, waarbij de albums “Psalm 9’ en ‘The Skull’ op 1 en hetzelfde schijfje zijn geperst, deze persing klink nogal dof en ellendig.

Deze re-release wordt verder aangevuld met een live DVD met daarop een complete show uit 1985 in Aurora. De opnamen zijn natuurlijk niet om over naar huis te schrijven, het geheel is opgenomen met slechts 1 camera en dan ook nog vanuit het publiek. Voor iedereen die gladde producties van tegenwoordig gewend is, opgenomen met meer dan tien camera’s en voorzien van 5.1 Surround sound zal dit wel even wennen zijn. Echter het gaat hier wel om legendarisch materiaal dat de band ons niet wilde onthouden. Dit zijn natuurlijk unieke beelden waarmee de band de echte fan zeer blij mee maakt.

Begin volgend jaar zal dan nog het laatste officiële album van de band getiteld ‘Plastic Green Head’ afkomstig uit 1995 opnieuw uitkomen via Escapi Music alvorens het nieuwe album ‘Simple Mind Condition‘ uitkomt op 20 februari. Nu is het alleen nog wachten wanneer Escapi Music ook de rechten overneemt om het derde, uit 1987 stammende album ‘Run To The Light’ ook opnieuw uit te brengen!!! Verder zal de band in mei ook Nederland aandoen voor een aantal live shows, zo is de band op 26 mei te zien in de W2 te Den Bosch en een dag later op 27 mei in de Melkweg te Amsterdam.

01. Pray For The Dead
02. Fear No Evil
03. The Wish