Tourist The Relevance Of Motion

MTM Music / Suburban

Website: Tourist

De uit Vancouver, Canada afkomstige band Tourist won in 2004 enkele bandcompetities waaronder de “99.3 CFOX's Vancouver Seeds Competition”, een wedstrijd georganiseerd door een van de grootste radio stations uit Noord Amerika die eerder gewonnen werd door o.a. Nickelback. Tourist maakt een soort van moderne rock vergelijkbaar met bands zoals het hardere werk van U2 en Radiohead gemixt met invloeden van A Pefect Circle en Chevelle. Het debuutalbum ‘The Relevance Of Motion’ van Tourist kwam afgelopen jaar in thuisland Canada al uit onder eigen beheer, maar op 29 september heeft MTM Music / Psychoactive het album dan toch ook in Europa uitgracht.

Opener “Jacob’s Ladder” is een lekkere rock song die in het straatje ligt van eerder genoemde bands, ook de hierop volgende tracks kennen deze kenmerken, ingetogen rocksongs met emotionele uitgebalanceerde zangpartijen, stevig gitaarwerk en een strakke ritmesectie. “Everytime We Touch” wordt de eerste single van het album en zal tevens te horen zijn in de reclame campagne van de opnieuw uitgebrachte Converse schoen uit 1970. Ook de nummers “LRT”, “Newradio” en “Throw It Away” zijn pakkende songs, waarmee de band eventueel met de juiste promotie zelfs wel eens een kleine radiohit zou kunnen scoren. Het album wordt afgesloten door het ingetogen “It Just Doesn’t Matter” waarbij zanger Blaine Braun wordt bijgestaan door een begeleidende akoestische gitaar.

Het album is uitstekend geproduceerd door Mike Fraser (Metallica, Slipknot, AC/DC) waardoor het geluid van de band zeer perfect en helder overkomt. Wat me verder wel irriteert is de fantasieloze cover van het album, twee rode kaplaarzen met daarop een aantal witte sterren, ook het logo van de band getuigt niet echt van inspiratie, kunnen we tegenwoordig niks beter verzinnen.

01. Jacob's Ladder
02. Stay
03. Everytime We Touch