Total Chaos 17 Years Of Chaos

People Like You / Suburban

Website : Total Chaos

De californisiche punkers van Total Chaos bestaan inmiddels 17 jaar en vieren dat met de release van deze verzamelaar ‘17 Years Of Chaos’, die vanaf 21 augustus via People Like You Records verkrijgbaar zal zijn. Het was in 1989 in Pomona Valley dat de punk band Total Chaos werd opgericht en al snel na het uitbrengen van het eerste album ‘Were The Punks’ wordt de band opgepikt door Bret Gurewitz van Epitaph Records, het grootse punklabel dat er op dat moment bestaat. Waarna al snel de punkklassieker ‘Pledge Of Defiance’ wordt uitgebracht. Na diversen albums en tours door Amerika waagt de band in de zomer van 1995 de oversteek naar Europa voor en uitgebreide Europese toer, die nagenoeg bijna geheel uitverkocht is. Echter door diversen omstandigheden is de band in 1998 genoodzaakt het Epitaph label te verlaten en sluit de band een deal met Cleopatra Records voor twee albums. De band toert opnieuw de halve wereld rond en doet voor het eerst Japan aan, het volgende album ‘Punk Invasion’ ziet dan het levenlicht via SOS Records, die in 2005 ook het album ‘Freedom Kills’ uitbrachten.

Dit verzamel album bevat vier tracks van in totaal vijf albums van de band, behalve nummers van de albums ‘In God We Kill’ en ‘The Early Years’ zijn geen nummers terug te vinden. De track op dit album zijn afkomstig van de albums ‘Pledge Of Defiance’ (1994), ‘Patriotic Shock’(1995), ‘Anthems From The Alleyway’ (1996) uitgebracht via Epitaph Records, ‘Punk Invasion’ (2001) en ‘Freedom Kills’ (2005) uitgebracht via SOS Records. Het geheel is verder aangevuld met zes bonus nummers en één niet eerder uitgebrachte song in de vorm van “Army Story”.

Deze 28 tracks tellende cd is een zeer fraai overzicht van de zeer gewaarde punk act Total Chaos. De band shopt natuurlijk weer tegen heel wat heilige huisjes aan, maar het zijn vooral de uptempo songs zoals “Riot Song“, “Punk Invasion“, “Twisted Cross“ en “Unite To Fight “ die het album zeer aantrekkelijk maken voor de echte punker. Verder doet sommige nummers wat aan het hardere werk van b.v. bands zoals de Ramones denken. Voor de punk/hardcore fan die deze band niet kent is dit zeker een mooie gelegenheid om eens wat werk van de band in huis te halen, fans van o.a. bands zoals The Exploited en Te Addicts kunnen dit album zonder twijfel aanschaffen.

Verder zal er tijdens de optredens van de band een speciale tour EP te koop zijn met daarop enkele van de bonustracks van deze verzamelaar in een oplage van 555 stuks.

01. Warning/Intro
02. Riot City