Strapping Young Lad The New Black

Website : Strapping Young Lad

Met de release van het debuutalbum ‘Heavy As A Real Heavy Thing’ van SYL dat stamt uit 1995 laat de Canadese thrash/death metal band voor het eerst snoeihard van zich horen en met het daarop volgende album ‘City’ breekt de band pas echt door waarop de band de hele wereld rondtoert, tijdens deze toer wordt ook het live album ‘No Sleep Till Bedtime’ opgenomen in Australië dat in 1998 het levenlicht ziet. Mede door de solostappen in de vorm van de Ocean Machine, Infinity, Physicist en Tera projecten van muzikaal genie en brein achter de band Devin Townsend zal het tot 2003 duren voordat uiteindelijk de opvolger ‘SYL’ uitkomt, een hard en meedogenloos album. In 2004 verschijnt dan de eerste live DVD van de band getiteld ‘For Those Aboot To Rock’. Dat de band niet stil wordt dan in 2005 bewezen met de release van het album ‘Alien’, dat tevens het eerste album is dat gezamenlijk door de sinds 1997 gevormde line-up geschreven wordt. Begin 2006 komt dan ook nog het Devin Townsend solo album ‘Synchestra‘ uit, waarop we nog geen 6 maanden later zijn aanbeland bij de volgende release van workaholic “Heavy Devy”.

Het nieuwe, inmiddels vijfde studio album zal op 17 juli via Century Media Records uitkomen en heeft de titel ‘The New Black’ meegekregen en is hiermee het tweede album in een tijdsbestek van een jaar. Is dit album misschien een haastklus om van het contract met Century Media uit te komen, of omdat de band een nieuw album in de schappen wilde hebben voor de huidige Ozzfest tour waaraan de band momenteel deelneemt. Het album is opgenomen in de Armoury & Profile Studio te Vancouver, Canada en is ook dit keer geproduceerd door frontman Devin Townsend zelf. Voor de eindmix is sterproducer Mike Fraser (o.a. AC/DC, Metallica) verantwoordelijk

De eerste song “Decimator” op het album is een redelijk snel nummer, waar de vette riffs van de meester Devin zelf worden afgewisseld met een zwaar solerende Jed Simon, het geheel wordt ondersteund door een spervuur van een opnieuw meesterlijk drummende Gene Hoglan en super bassist Byron Stroud maakt de ritme sectie compleet. Tijdens het nummer “You Suck” wordt de band bijgestaan door zanger Cam Kroetsch (The Almighty Punchdrunk), een vrij komisch nummer met intimiderende teksten. De volgende song “Antiproduct” is er een die zo op Devin’s ‘Infinity’ album had kunnen staan, de song zit vol met blazers en er zit zelf een jazzy middenstuk in de song verwerkt. Ook genieten geblazen is het tijdens het nummer “Hope” dat refereert aan het oudere werk van de band met zware riffs, voldoende keyboards en een uistekende Devin op zang. De eerste single “Wrong Side” is dan opeens een nummer met een cleane zangpartijen, dit is waarschijnlijk het meest toegankelijke nummer van het album. De keuze van eerste single zal wel met het Amerikaanse Ozzfest publiek te maken hebben. “Monument” is dan opnieuw een lekker hard en agressief nummer met verschillende rustige passages. Tijdens het progressieve speedmetal nummer “Far Beyond Metal”, dat reeds enkele jaren live gespeeld wordt maar nog noot werd vastgelegd in de studio, is onder meer een gastrol weggelegd voor zanger Oderus Urungus (Gwar). De track “Fucker” is er een in het rijtje van “You Suck”, een heftig en intens nummer met grove teksten voorzien van een vleugje humor, de band wordt hierbij bijgestaan door zanger Bif Naked. “Almost Again” is opnieuw een rustig melodieus nummer dat ook zo op het ‘Synchestra’ had kunnen staan. Het album wordt afgesloten door de ijzersterke titeltrack “The New Black”, een regelrechte beuker dat de ouder fan van de band zeer zeker zal aanspreken.

Het album ‘The New Black’ komt als een natuurlijk vervolg op het afgelopen jaar uitgebrachte ‘Alien’, een solide extreme metal plaat zoals we van SYL gewend zijn. Echter wat wel opvalt, zijn de vrij korte songs op het album, het grootste deel van de tracks klokken niet meer dan vier minuten en een aantal blijven slechts onder de drie steken. De productie klinkt verder uitstekend, de muur van geluid gevormd door de veelvuldige instrumenten zijn perfect vastgelegd en ook de zangpartijen en grunts van Devin zijn afwisselender dan voorgaande albums waardoor het album toegankelijker is dan het voorgaande werk van SYL. Vooral de stukken waar het er wat rustiger aantoegaat doet dit album meer aan het solowerk van Devin Townsend denken. Fans die van het hardere werk van SYL moeten dit album zeker eens gaan beluisteren, fans die meer van het rustigere werk van Devin houden kunnen dit album blind aanschaffen, klasse.

Voor de track “Wrong Side” heeft de band inmiddels een videoclip opgenomen onder leiding van director David Brodsky (God Forbid, The Red Chord). Verder is via de volgende link een sample van het nieuwe album te beluisteren.

01. Decimator
02. You Suck
03. Antiproduct