Strapping Young Lad Heavy As A Really Heavy Thing (re-issue)

Century Media Records

Website: Strapping Young Lad

Het nieuwe Strapping Young Lad album ‘The New Black‘ komt op 17 juli uit, als opwarmer voor deze release zal Century Media Records op 12 juni het debuutalbum ‘Heavy As A Real Heavy Thing’ dat in 1995 verscheen opnieuw uitbrengen. Met de release van dit album laat de Canadese thrash/death metal band voor het eerst snoeihard van zich horen. Echter met het daarop volgende album ‘City’ breekt de band pas echt door. De band toert de hele wereld rond en in 1998 verschijnt het live album ‘'No Sleep Till Bedtime’. Dat Devin Townsend een veelzijdige getalenteerde artiest is blijkt wel uit het feit dat Devin nog datzelfde jaar zijn solo project The Devin Townsend Band opstart. De albums van The Devin Townsend Band kenmerken zich door hun melodieuze nummers in vergelijking met het repertoire van SYL. Ondanks deze soloprojecten ziet de band in 2003 de kans het album SYL uit te brengen. Opnieuw wordt er veel getoerd en neemt de band de live DVD 'SYL: For Those About To Rock: Live at the Commodore' op, die in 2004 verschijnt. In 2005 verschijnt het ‘Alien’ album en is de band in Europa slechts te zien op enkele festivals waaronder het Friese Waldrock festival. Dat bandleider, workaholic en genius Devin niet stil kan zitten bewijst hij door begin 2006 het album ‘Synchestra‘ uit te brengen onder de noemer van de Devin Townsend Band.

Deze re-release bevat naast de 10 geremasterde song van het origineel ook 4 extra songs, een video clip en een 12 pagina’s tellend boekwerkje met daarin zeer grappige liner notes geschreven door de heer Townsend zelf, welke zijn aangevuld met de nodige foto’s.

Op dit album heeft Devin bijna alle muziek zelf geschreven, geproduceerd, en ook nog eens ingezongen en ingespeeld. Over het algemeen is de muziek op dit album een grote geluidsmuur, waarop de basis wordt gelegd voor de verdere carričre van de band. Dit album kan het best omschreven worden als een complete aanval van geluid, de songs variëren van ultra snelle songs tot extreem trage logge songs alle voorzien van de nodige humor. De stijl van de band op dit debuutalbum bevat invloeden van death, thrash en grindcore voorzien van de nodige keyboards en is dan ook moeilijk te omschrijven. Maar ik zal even in het kort het album proberen te vertalen.

“S.Y.L” is een snelle vette song met veel gevloek, enkele zangpartijen en representeert de band op wat zij op latere albums laat horen. De volgende song “In The Rainy Season” is zelfs nog sneller en bevat veel getrigerde drums. De song “Goat” bevat een mix van death metal invloeden, staffe riffs en een industriële sound, er zijn zelfs enkele geiten door het nummer heen te horen. “Cod Metal King” bevat enkele dance en tehno invloeden, snel over naar “Happy Camper (Carpe B.U.M.)”een nummer dat op de lachspieren werkt, een snel nummer met gekke zangpartijen en een als een waanzinnig tekeer gaande Devin. Het volgende nummer “Critic“ kent enige grindcore invloeden en begint zeer snel om daarna over te gaan in normaler tempo. “The Filler - Sweet City Jesus” het begin van deze song is zoals het nummer aangeeft een vuller. Met “Skin Me” heeft de band ook een langzamer nummer opgenomen met lage grommende zang. “Drizzlehell” klink als en mix tussen Corrosion Of Conformity en Ministry. De eerste bonustrack getiteld “Satan's Ice Cream Truck “ was ook op de eerste persing als verborgen nummer op het album te vinden, ik weet niet of dit als een nummer gezien moet worden maar het is een grote brei van vreemde van vage klanken en een schreeuwende en gruntende Devin. Het album wordt afgesloten door de uitstekende Judas Priest cover “Exciter” waar de band laat horen dat zij wel degelijk kwaliteiten bezit en Devin zijn zangtalent ook weet waar te maken. Verder is er op deze release ook nog de videoclip van de song “S.Y.L” te vinden, klasse.

01. S.Y.L.

02. In the Rainy Season

03. Goat