Sworn Enemy The Beginning of the End

Century Media Records

Website: Sworn Enemy

Het nieuwe album ‘'The Beginning Of The End’ van het uit New York afkomstige Sworn Enemy zal op 2 mei via Century Media in Europa uitkomen. De band bracht in 2001 de EP ‘Negative Outlook’ uit waarna in 2003 het debuutalbum ‘As Real As It Gets’ uitkomt via Elektra Records. Nu bijna drie jaar later is er dan eindelijk de opvolger, opgenomen onder leiding van As I Lay Dying frontman Tim Lambesis en gemixt door Zeus (Hatebreed, Madball, Shadows Fall, The Red Chord). Ten opzichte van het debuutalbum heeft de band hun hardcore geschoolde metal ingeruild voor de meer Amerikaanse harde metalcore met hier en daar nog wel wat hardcore invloeden. Het nieuwe album kent een enorme stortvloed aan geweldige thrash riffs, vette bass drums en hakkend gitaarwerk. De hardcore invloeden zijn dan eigenlijk ook alleen nog maar aanwezig in zangpartijen van een uitstekend klinkende Sal LoCoco.

Het album opent met “Forgotten” een snelle song met razende dubbele bass mosh parts en tegen het einde een gierende gitaarsolo. Het volgende nummer “Scared Of The Unknown” is een erg brute song die me wel doet denken aan The Haunted en Slayer, niets mis mee. Het titel nummer van het album is tevens een van de betere songs op het album, hard en meedogenloos. De politiek getinte teksten zijn over het algemeen goed verstaanbaar waardoor het album op zich lekker weg luistert. “Save Your Breath” is een up-tempo song met opnieuw hier en daar een vette Slayer riff. De volgende song “Absorb The Lies”is dan weer een typische hardcore song met vette gitaren en pakkende teksten. Verdere uitschieters op het album zijn o.a. “We Hate“ en “No Second Chances“. Na het laatste nummer “Weight Of The World“ is er nog een verborgen track op het album te vinden. Waarom bands dit toch doen is voor mij een raadsel. Waarom wordt er na zo’n tien minuten stilte nog wat dronken gebral op het album geplaatst, dit is toch volkomen zinloos.

Sworn Enemy heeft met dit album een goede plaat afgeleverd, het album is een aanrader voor zowel de hardcore fans van Madball en Agnostic Front maar is ook de moeite waard voor mensen die van God Forbid, Hatebreed, Slayer of Pantera houden.

Track List:
01. Forgotten
02. Scared Of The Unknown