SQY Rocking Team Top Fuel Tendencies

Phoenix Music

Website : SQY Rocking Team

SQY Rocking Team, voorheen bekend als Sequoyah, is een vierkoppige rockband uit Bergeijk en speelt jaren 70 en 80 georiënteerde hardrock, glamrock ‘n’ roll en heeft inmiddels een lange carrière achter de rug. In 2004 brachten zij hun vierde, alom geprezen, voltallige album ‘Full Throttle’ uit dat zowel in binnen als buitenland uitstekende kritieken ontving. De band staat echter vooral bekend om hun energieke live-act en podiumpresentatie en speelde afgelopen jaren honderden shows in zowel binnen- als buitenland. De rockers deelden het podium met grote acts zoals Deep Purple, Y&T, DIO, Status Quo, Girlschool, Golden Earring, Tyketto, Erocktica, Europe en Motörhead en deden ze ook enkele festivals aan zoals Bospop in 2005 en het Arrow Rock Festival in 2006. Mede door de vele live shows van de band is het haast ook niet onwaarschijnlijk dat menig concert bezoeker de band de laatste jaren al eens aan het werk gezien heeft. Onlangs verscheen het nieuwe studioalbum dat de titel ‘Top Fuel Tendencies’ heeft meegekregen, de muziekstijl van de band vormt een logisch vervolg op ‘Full Throttle’; vette, krachtige gitaren in combinatie met melodieuze meerstemmige zangpartijen.

Het nieuwe album is desondanks dat er geen interesse was van nationale en internationale platenlabels uiteindelijk toch maar in eigen beheer uitgebracht, maar het moet echter gek gaan lopen als de band in combinatie met een aansluitende clubtoer met dit album niet door gaat breken. Het album opent met de song “NYC”, een krachtige mid tempo rocksong met een sterk refrein dat na enkele malen al mee te zingen is gevolgd door “Get It Done” dat uit hetzelfde vaatje tapt. Het nummer “Punk Rock Skunk” dat hierop volgt ligt dan weer wat meer in het punkrock straatje, klasse!! “Cover Me” is dan weer een up-tempo rocker, het daarop volgende “Pear Shaped” is dan weer een wat meer ingetogen song voorzien van sferische keyboardpartijen. Dat de band van meerdere markten thuis is bewijzen ze dan weer met een gevoelige ballad in de vorm van het nummer “She Says”. Hierop volgen de nummers “Overdrive” en “Destination”, wederom twee stevig ronkende rocksongs met en metalen randje. Hierna krijgen we nog het catchy “Emptiness” te verwerken waarna het album wordt afgesloten met het up-tempo“Smirnoff ’n Shades”, dat hier en daar wel een beetje poppy klinkt, maar toch ook wel weer het nodige uitstekende gitaarwerk bevat.

De productie is verder uitstekend, zeker voor een album dat in eigen beheer werd opgenomen, en ook de eindmix is helder en zuiver. Met ‘Top Fuel Tendencies’ heeft SQY Rocking Team opnieuw een zeer degelijk album uitgebracht, waarbij de band bewijst wel degelijk hun ding uitstekend te doen. Enig minpuntje is dat het album slechts 30 minuten duurt, maar dat mag geen naam hebben. De band blijft echter live een topper, dus mocht de band bij jou in de buurt spelen, neem dan zeker eens de moeite om de band te gaan bekijken.

01. NYC
02. Get It Done
03. Punk Rock Skunk