Sick Of It All Death To Tyrants

Century Media Records

De New Yorkse hardcore band Sick Of It All viert dit jaar hun twintigste verjaardag, reden voor een feestje dus. De inmiddels legendarische band werd in het midden van de jaren tachtig opgericht door de broers Lou (zang) en Pete (gitaar) Koller en heeft sinds het debuutalbum ‘Blood, Sweat & No Tears’ dat in 1989 uitkwam diversen uitstekende hardcore knallers uitgebracht, zoals het ‘Scratch the Surface ‘album uit 1994 waarmee de band uiteindelijk doorbrak. De band heeft inmiddels een aantal labels versleten en is via diversen omzwervingen bij Century Media Records terecht gekomen. Het nieuwe album ‘Death To Tyrants‘ zal op 18 april via Century Media uitkomen. Het album is geproduceerd en voorzien van een heldere, frisse en vette mix door Tue Madsen (The Haunted, Heaven Shall Burn) in de Atomic Studios.

Het album opent sterk met “Take The Night Off “ waarmee de band gelijk een statement neer zet met teksten zoals “Lets celebrate that we don't give a fuck, lets celebrate that we don’t care” en “Put the midle finger high in the air”, geweldig!! De volgende song “Machete“ heeft een aardig hoog tempo en beukt lekker door, menig old school fan van de band zal hiermee tevreden zijn. “Uprising Nation” is dan weer een zware groovy song. De uptempo song “Die Alone” is een regelrechte klassieker, met aanstekelijke achtergrond zang zal dit nummer het waarschijnlijk live wel goed gaan doen. Wie Sick Of It All al eens live aan het werk gezien heeft weet inmiddels met welke ongekende energie de band op het podium tekeer gaat. Veel songs kennen natuurlijk maatschappij kritische teksten en wordt er weer hard tegen politieke huisjes aangeschopt, luister eens naar songs zoals “Evil Schemer”, het super snelle “Leader”, “Make A Mark” en “Forked Tongue”. De nummers op het album variëren van midtempo songs tot razendsnelle songs met hakkende moshriffs. Tegen het einde komen we nog de song “Fred Army” tegen dat als je het mij vraagt live een echte kraker kan worden. Het album eindigt dan met het nummer “Maria White Trash”, het nummer begint in een laag tempo maar gaat al snel over op volle snelheid zoals van Sick Of  It All gewend zijn.

Met ‘Death To Tyrants’ bewijst Sick Of It All helemaal terug te zijn, de band heeft opnieuw een knaller van een hardcore album uitgebracht. De roots van de band wordt toch niet verloochend ondanks dat het album mede door Tue Madsen een modern geluid heeft meegekregen. De band laat met dit album de nieuwe generatie metalcore bands ver achter zich en laat hiermee horen hoe aanstekelijke hardcore gemixt met metal invloeden gespeeld moet worden.Grote klasse van deze hardcore veteranen, nu maar wachten tot de band naar ons land komt om de klassiekers in wording van dit album live te komen spelen.

01. Take The Night Off

02. Machete

03. Preamble