Shadows Fall Fallout From The War

Century Media Records

Website: Shadows Fall

Eerder dit jaar werd er al bekend dat het Amerikaanse Shadows Fall de overstap had gemaakt naar Roadrunner Records echter zal het nieuwe album ‘Fallout From The War’ nog gewoon via de oude werkgever van de band uitkomen. Dit album met zes nieuwe tracks, twee opnieuw opgenomen songs en drie covers zal op 13 juni via Century Media Records verschijnen. Na het ontstaan van de band in 1996 heeft Shadows Fall zich ontwikkeld tot een van de belangrijkste bands in het metal genre, zowel op cd als live. Met vier uitmuntende albums, waarvan de laatste getiteld 'The War Within', heeft de band vele lovende woorden ontvangen van zowel de media als andere artiesten. Daarnaast was de band afgelopen jaar genomineerd voor de 48ste Grammy Awards show in de VS samen met metal grootheden Slipknot, Ministry en Rammstein voor hun album track 'What Drives The Weak'. Shadows Fall stond in 2004 op vele podia in de hele wereld zoals Ozzfest, het Download Festival en Rock Am Ring / Rock Im Park.

Het album begint met de zes songs die geschreven werden tijdens de sessies voor het succesvolle ‘The War Within’ album uit 2004 maar nu pas door de band zijn ingeblikt onder leiding van producer Zeuss (Hatebreed, God Forbid). De band laat perfect horen waar zij goed in is, de kruising tussen hardcore en metal met scheurende gitaren, snelle drumpartijen en agressieve zang wordt uitstekend gebracht. Vooral drummer Jason Bittner laat een uitstekende indruk achter met zijn alles verpletterende drumspel. Voor het eerste nummer ”In Effigy” op het album heeft de band inmiddels in Los Angeles een videoclip opgenomen. De eerste sessie met nieuwe songs wordt afgesloten door het snelle “Going, Going, Gone”. Dan is er nog de song “This Is My Own” op het album te vinden, dit nummer is terug te vinden op het album ‘The Art Of Balance” echter heeft de song nu geheel andere arrangementen meegekregen. De volgende song “Deadworld” is afkomstig van de gelijknamige EP die alleen in Japan in Japan is uitgebracht. Dan vinden we nog drie covers op het album, de eerste song “December” van de mij volledig onbekende band Only Living Witness klinkt leuk met aardig gitaarwerk en een scheurende gitaarsolo tegen het einde van de song. Het daarop volgende “Mark Of The Squealer”van de New Yorkse hardcore legende Leeway bevalt mij dan een stuk beter, de harde sound en vette gitaren van de band komen hier uitstekend tot zijn recht. Het album wordt dan afgesloten door cover ‘Teasin' Pleasin’ van glamrock band Dangerous Toys. Deze song valt eigenlijk een beetje buiten de boot bij de rest van het materiaal op dit album. Zanger Brian Fair wordt tijdens dit nummer bijgestaan door de originele Dangerous Toys zanger Jason McMaster waardoor de song toch wel wat heeft.

Met dit album heeft de band opnieuw een uitstekend werkje afgeleverd en zal het lange wachten totdat het nieuwe album klaar is een beetje verzachten. Het geluid op het hele album is hard en zuiver, dat mede de verdienste is van producer Zeuss. Al met al is dit album niet alleen voor de echte fan aan te bevelen maar is het tevens een goede aanloop naar het volgende album, klasse!! (Eus Straver)

Verder is via de website www.shadowsfallrocks.com van Shadows Fall het nummer “In Effigy” te beluisteren.

Ttracklist:
01. In Effigy