Serpent Obscene Chaos Reign Supreme

Black Lodge Records / Suburban

Serpent Obscene

Halleluja, praise the lord! Niet gepast misschien, want de zogenaamde schepper is zeker niet verantwoordelijk voor het fijne staaltje metalbruutheid dat nu mijn trommelvliezen naar de klote helpt. Dit pure kwaadaardige product moet uit de diepste krochten van de hel komen, puur om de mensheid te tormenteren tot in de eeuwigheid. Of zoiets. Waar ik het over heb? Serpent Obscene!

Een euforisch gevoel maakt zich meester van mij nu het nieuwe album van Serpent Obscene rondjes draait in mijn cd-speler. Dat kreng moet er duizelig van worden, want ik luister momenteel niets anders meer. ‘Chaos Reign Supreme’ is de lieflijke titel die dit Zweedse death/thrash genootschap aan zijn kindje heeft gegeven. Een waar metalmeesterwerk. De vorige albums van dit Zweedse kwintet zijn mij helaas onbekend. Maar beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen. Die schaf ik dus nog even aan. Vanaf opener ”Jackal Incarnate”, tot slotstuk “Carnal Contortion”, trappen de mannen van Serpent Obscene het gaspedaal volledig in. Geen tijd voor rust, de ademhaling stokt. Als een razende weet de band de aandacht een kleine 35 minuten vast te houden. Gedachten kunnen onmogelijk afdwalen. Daar zorgen de agressieve, voortbeukende songs wel voor. Een briljante mengelmoes van uiterst agressieve thrash, riffs op snelheid mach 3, een scheut death metal en sporadisch een gierende solo. Vocalen die doen denken aan David Vincent maken ‘Chaos Reign Supreme’ af.

Wie niet bekend is met het werk van Serpent Obscene staat nog wat te wachten. Hou je van snelheid, pure demonische agressie en doordachte pakkende nummers, schaf dan deze plaat aan. Ik ben benieuwd hoeveel headbangs de nekwervels kunnen verdragen. Echter voordat deze review online staat las ik afgelopen week dat de band na 10 jaar is opgeheven nadat gitarist Nicklas Eriksson besloot op te stappen. (Harmen Vermeulen)

01 Jackal Incarnate
02 Necro Angel
03 Crescendo Of Violence