Scar Symmetry Pitch Black Progress

Nuclear Blast / Suburban

Website: Scar Symmetry

Vakmanschap. Het eerste wat in mij opkomt als ik de nieuwste Scar Symmetry hoor. Technisch vernuft gecombineerd met diversiteit. Muziekanten die weten waar zij mee bezig zijn. ‘Pitch Black Progress’ heet het nieuwste wapenfeit. En wat voor één!

Scar Symmetry komt eigenlijk net kijken. In 2004 werd de band pas geformeerd. Maar met niet mis te verstane namen. Jonas Kjellgren (Carnal Forge, Centinex, World Below), Henrik Ohlsson (Theory in Practice, Mutant, Altered Aeon), Per Nilsson (Altered Aeon), Christian Älvestam (Unmoored, Incapacity, Torchbearer) en Kenneth Seil vormen de ziel van dit Zweedse melodische death metal genootschap. De band mag jong zijn, maar de leden gaan dus al een tijdje mee. En dat is te horen. Februari 2005 zag hun debuut ‘Symmetric In Design’ het levenslicht. Nu al ligt de opvolger in de schappen. Workaholics? Misschien. Maar prijs jezelf gelukkig. ‘Pitch Black Progress’ is namelijk een lekker technisch death metal album geworden. Relaxte passages worden feilloos afgewisseld met logge death. Cleane zang, typische heavy metal vocalen, grunts (goed geluisterd naar Mikael Akerfeldt?). Zelfs hardcore schuwt zanger Christian Älvestam niet.

De achtergronden van de bandleden zorgen voor een extreem gevarieerd metalalbum. Techniek, bruutheid, snel, relaxt, gebrul, cleane zang, inventieve solo’s, poppy refreinen, duisternis, zonneschijn, keyboards, headbang momenten. Eigenlijk zit alles wel in dit album. Snel vervelen zul je je dus niet. Enig nadeel is wel de cleane zang van Älvestam. Mij net iets te tam, populair, mat en nichterig. Het mist kracht. De paar popachtige refreinen mochten ze eigenlijk ook wel achterwege laten. Deze puntjes daargelaten is ‘Pitch Black Progress’ een album van formaat. Menig metalhartje zal sneller gaan kloppen als zij deze Zweden horen. Scar Symmetry treedt op 30 september op in Nederland. Op het ProgPower festival in Baarle om precies te zijn. Gaat dat dus zien. Oh ja, op mijn versie staan de reguliere elf nummers. Maar het album die bij de cd-boer in de schappen ligt bevat twee bonus tracks. Stelletje mazzelpikken. (Harmen Vermeulen)

01. The Illusionist
02. Slaves To The Subliminal
03. Mind Machine