Sadus Out For Blood

Mascot Records

Website: Sadus

Het Amerikaans thrash gezelschap Sadus loopt alweer heel wat jaren mee, de band werd in 1994 opgericht door Darren Travis, Rob Moore, Steve DiGiorgio en Jon Allen. Na het uitbrengen van de enkele demo’s begint de band langzamerhand bekendheid te krijgen in de underground scène en wordt in 1988 het debuutalbum ‘Illusions’ in eigen beheer uitgebracht waarna de band wordt opgepikt door Roadrunner. Tegen het einde van 1990 wordt het inmiddels klassieke album ‘Swallowed In Black’ uitgebracht. Enkele maanden later wordt bassist Steve DiGiorgio gevraagd om het Death album ‘Human’ in te spelen, waardoor de band wordt opgepikt door een steeds groter wordende schare fans. Dit is het moment voor Roadrunner om het debuutalbum opnieuw uit te brengen onder de naam ‘Chemical Exposure’. Na het uitbrengen van het volgende ‘A Vision Of Misery’ in 1992 wordt de band door Roadrunner gedropt en korte tijd later zal bassist Steve door Death gevraagd worden om het album ‘Individual Through Patterns’ op te nemen, die kort hierna besluit om de band te verlaten om zich officieel bij deze band te voegen. Het duurt dan tot eind 1995 totdat de band getekend wordt door het Nederlandse Mascot Records en keert ook bassist Steve DiGiorgio terug. In 1997 brengt de band dan het meer experimentele album ‘Elements Of Anger’ uit en kort daarop volgt ook nog de verzamelaar ‘Chronicles Of Chaos’ met daarop songs van de eerste drie albums. Echter de jaren die hierop volgen wordt het rustig rondom de band doordat Steve en Jon door de Bay Area thrashers van Testament worden ingelijfd en in de tussenliggende tijd wordt ook nog het debuutalbum ‘Rapture’ van Dragonlord opgenomen. In 2003 wordt de stilte verbroken door het uitbrengen van de ‘DTP Demo’s en wordt de jaren daarop volgend zelfs een aantal keren opgetreden.

Onlangs plofte het nieuwe album ‘Out For Blood’ op de deurmat dat vanaf 27 februari in de winkels zal liggen, dit is tevens de eerste officiële release met nieuw materiaal in negen jaar. Het album is opgenomen onder leiding van producer Børge Finstad (Mayhem, Borknager) in de Trident Studios in Californië en werd o.a. bijgestaan door engineer Juan Urteaga van de band Vile. Het album opent sterk met de snelle thrash song “In The Name Of…” waarbij meteen duidelijk de kwaliteiten van de vingervlugge baspartijen van bassist Steve naar boven komen drijven. Het tweede nummer “No More” kent en wat psychedelisch synthesizer intro dat daarna als een rode draad door het nummer loopt. “Smackdown” is dan weer een zeer heavy wat langzamer nummer met een schreeuwende doordringende zang van Daren Travis. Het titelnummer begint dan weer wat rustig om daarna binnen enkele ogenblikken over te slaan in een regelrechte thrash song in de hoogste versnelling. Het nummer “Lost It All”is dan weer wat langzamer en voorzien van diversen vreemde keys maar deze zijn zeker niet storend. De volgende track “Sick” is dan weer zeer snelle beukende songs met een hoofdrol van drummer Jon Allen. Hierna volgt het nummer “Down“ is een slepende mid tempo song waarbij de deathmetal invloeden veelvuldig aanwezig zijn. Het nummer “Freedom” dat is opgedragen aan Death frontman Chuck Childiner is dan weer zeer technische mid tempo song waarin enkele Death invloeden licht hoorbaar zijn. Met de angstaanjagende schreeuwen en vreemde gitaar riffs en het snelle speelse drumwerk van Jon is ”Freak” opnieuw een geweldige thrashgranaat die inslaat als een bom. “Cursed“ begint wat rustig met wat oosters klinkende keyboard effecten en het duurt enkele minuten voordat het nummer echt opgang komt, maar dat resulteert dan wel uit een uitstekend opgebouwde thrash song van ruim acht minuten. Het laatste nummer is de song “Crazy” waarop gastzanger Chuck Billy van Testament ongelofelijk bruut klinkt. Met de zware bulderende stem van Chuck en de snerpende bloedstollende kreten van Darren Travis maakt dit tot een van de beste nummer van het album.

Het album is een echte aanrader voor fans van old school thrash. De mix van het album is uitstekend waarbij vooral de aandacht ligt op het geweldige bass spel van bassist Steve DiGiorgio die hiermee toch maar weer zijn ultieme klasse bewijst. De basspartijen staan dan ook niet voor niets vakkundig op de voorgrond gemixt. De band heeft aangekondigd in april een aantal optredens in Europa te verzorgen en zojuist is bekend geworden dat de band op 30 april in 013 te Tilburg zal spelen met o.a. labelgenoten Gory Blister in het voorprogramma.

Verder zal de officiële release ook nog een multimedia gedeelte bevatten met daarop “The Making Off” en zal het album aangevuld worden met de twee covers “Merciless Death” (Dark Angel), “Invaders” (Iron Maiden) en het oude geremasterde nummer “Black March” afkomstig van de “Red Demo” uit 1994.

Sadus is:
Darren Travis: Zang/Gitaar
Steve DiGiorgio: Bass/Keys