Sabaton Attero Dominatus

Black Lodge Records / Suburban

Website : Sabaton

Sabaton werd opgericht in 1999 waarna de band na opnemen van enkele songs in de Abyss Studio al snel werd benaderd door verschillende labels. Na het uitbrengen van het eerste promo-album ‘Fist For Fight’ via een Italiaans label werd al snel het eerste officiële album ‘Metalizer’ opgenomen. Omdat na zo’n twee jaar wachten het album nog niet uit werd gebracht besloot de band opnieuw een album op te nemen, echter dit keer zonder financiële steun van het label waardoor de band genoodzaakt was de gemaakte kosten uit eigen zak te betalen. Het album kreeg de uiteindelijke titel ‘Primo Victoria’ mee en de band tekende uiteindelijk een deal met het Zweedse Black Lodge Records. De band had inmiddels met hun epische, symfonische heavy metal een grote share fans opgebouwd waardoor de band het live ook erg goed deed en diverse malen in uitverkochte zalen stond te spelen.

Dat de heren van het Zweedse Sabaton op het podium van wanten weten hebben wij toevallig aan den lijve mogen ondervinden toen we ze een aantal maanden terug toevallig aan het werk hebben gezien in het voorprogramma van Dragonforce. Nu krijgen we de kans om ons licht te laten schijnen over het nieuwe Sabaton album ‘Attero Dominatus’ dat 28 juli aanstaande op de wereld afgevuurd zal worden.

Negen nummers lang gezellige, meeslepende “heavy battle metal”! Het begint al lekker met het titelnummer “Attero Dominatus” dat een zeer catchy refrein bevat, ondersteund door een dramatisch, klassiek klinkend koortje. Helaas heb ik geen boekje met teksten maar zo te horen bezingen de leden van Sabaton graag oorlog en strijd, in het bijzonder de tweede wereldoorlog. Zo gaat verteld het verhaal van het titelnummer de vernietiging van Berlijn tegen het einde van de tweede wereldoorlog. We horen een vleugje Gamma Ray, een snufje Manowar (bijvoorbeeld in de song “Light In The Black, dat een tribute is aan alle U.N. soldaten over de hel wereld) en een dosis Hammerfall. Kenmerkend is de ruige soms ietwat geforceerde stem van zanger Joakim Brodén, niet de beste stem ooit maar hij past prima in de context van deze band. Door de overdreven uitspraak wordt het geheel hier en daar lekker dramatisch. Ook heerlijke heavy metal refreintjes zoals in het nummer “In The Name Of God” dragen bij aan het battle gevoel. Op de produktie valt niets aan te merken en de stijl van het artwork komt prima overeen met de onderwerpen die worden bezongen. “Back In Control" is een zeer snel nummer met krachtige riffs en een middenstuk om lekker mee te zingen, het nummer gaat over de Falkland oorlog en hoe de Britten hun de controle over het eiland terug claimde. Het enige minpuntje op het album is naar mijn smaak de lengte van de track “Rise Of Evil”, dat het verhaal verteld over hoe Hitler in aan de macht kwam in duistland, echter acht minuten is echt wat te gortig voor een relatief saai nummer met een refrein dat te vaak herhaald wordt. Op zich geen slecht nummer maar er gebeurt gewoon te weinig in om te blijven boeien.

Hoogtepunten op deze schijf zijn zonder twijfel het titelnummer en het laatste nummer. De toepasselijke titel van de afsluiter luidt “Metal Crűe”. De gehele tekst van dit nummer is opgebouwd uit namen van rock/metalbands die verwerkt zijn in volzinnen in de trend van “When the Priest killed the Maiden in the Metal Church” en “to Kiss the Queen of Crimson Glory”. Dit nummer is zo grappig en ligt zo makkelijk in het gehoor dat het zeker thuishoort in het vakje vermakelijke metal hymnes zoals “Hardrock Halleluja” (Lordi) en “The Book of Heavy Metal” (Dream Evil).

Het ‘Attero Dominatus’ is alles bij elkaar een heerlijke cd voor de liefhebber van het genre! Het artwork is opnieuw verzorgt door Mattias Norén van Progart Media en afgelopen mei nam de band al een videoclip voor de titelsong “Attero Dominatus” op. (Martina Schouten)

01. Attero Dominatus
02. Nuclear Attack
03. Rise Of Evil