Rose Hill Drive Rose Hill Drive

Megaforce Records / Suburban

Website: Rose Hill Drive

Enkele weken werd door de postbode het debuutalbum van Rose Hill Drive afgeleverd, echter op dat moment lag het album al bijna een maand in de winkels, vandaar deze late review. Rose Hill Drive is een zeer jonge band afkomstig uit Boulder, Colorado en bestaat naast de broers Jake en Daniel Sproul uit Nathan Barnes (de gezamenlijke leeftijd van dit trio is nog minder dan de leeftijd van Keith Richards). Deze vriendenband werd zo’n 6 jaar geleden opgericht als schoolband, de laatste drie jaar heeft de band onophoudelijk live gespeeld met bands zoals The Black Crowes, Robert Randolph, Queens Of The Stone Age en heeft zelf geopend voor een band als The Who waardoor de band inmiddels een grote schare fans heeft weten op te bouwen.

De band combineert classic rock van bands zoals Led Zeppelin en blues met moderne invloeden. Het album opent meteen sterk met de song “Showdown”, een krachtige rocksong met sterke, krachtige gitaarriffs en gaat verder met het wat mindere “Cold Enough”. De volgende song “Cool Cody” is er dan weer een om van te watertanden, vooral de gitaarsolo met op de achtergrondzang is van grote klasse. “The Guru” is dan weer een brute rock song, daarentegen zijn dan de nummers “Brain Novocaine” en “Declaration Of Independence” dan weer sterk van de rest van het album afwijkende akoestische tracks waar de band zelfs een beetje als de Beatles klinkt. “Raise Your Hands” en “Man On Fire” zijn opnieuw twee stevige rock songs, de volgende track “Reptilian Blues” is veruit het meest experimentele nummer van het album en is er een die na een aantal keren beluisteren echt gaat groeien. Het wat rustigere ”Cross The Line” sluit dan dit uitstekende album af, naar mate ik het album vaker heb gedraaid valt er steeds weer wat nieuws te ontdekken waardoor het album in een stroomversnelling lijkt te belanden.

Het album is geproduceerd door Nick DiDia (Rage Against The Machine and Pearl Jam) in samenwerking met de band zelf en de opnamen vonden plaats in januari van dit jaar in de Southern Tracks studio in Atlanta, Georgia zonder gebruik te maken van programma’s zoals Pro-Tools en audio tuning, waardoor de opnamen heerlijk rauw maar toch zeer natuurlijk klinken. Het album is gewoon puur opgenomen zonder de gebruikelijke toeters en bellen van de hedendaagse technieken. Het album neemt je terug in de tijd naar de gloriedagen van de echte rock n’ roll van de jaren zeventig. Mensen die van bands zoals het eerste werk van Soundgarden houden, maar ook oude rockers en hippies die houden van Led Zeppelin, Jimmy Hendrix en consorten moeten zeker eens de moeite nemen om het album te beluisteren. Verder ziet ook het fraai uitgewerkte artwork van het album er dik in orde uit, klasse!!

01. Showdown
02. Cold Enough
03. Cool Cody