Rite Hobo Metall

Longfellow Deeds / Suburban

Website: Rite

‘Hobo Metall’ is de titel van het nieuwe album van de Finse band Rite dat sinds 24 april in de winkels ligt, “Hobo Metall” zegt u, wat moet ik me daar nu weer bij voorstellen hoor ik u al denken? Wat bands al dan niet meer doen tegenwoordig om op te vallen, de een maakt een steen goede plaat de ander probeert het met een vreemde naam en een album cover die te slecht voor woorden is. Zo ook het Finse Rite, dat verzin je toch niet twee worstelende mannen die op de album cover prijken. Natuurlijk is de titel van het album geheel misleidend, een hobo is een blaasinstrument en dat is een ding wat ik zeker niet heb kunnen ontdekken op dit album, nee Rite speelt rauwe metal gemixt met hardcore, stoner en punk invloeden en giet het geheel in een stevig rock n’ roll jasje.

Het album opent met de song “Of Shit And A Fan” dat bestaat uit een aaneenschakeling van overrompelende vette metal riffs ondersteund door de hardcore getinte zanglijnen van Jarkko Laatikainen. De hierop volgende song “Blowflies” begint langzaam maar gaat na enkele ogenblikken over op volle snelheid. Deze song is van hetzelfde kaliber, scheurende gitaren, veel tempo wisselingen en beukende riffs. “Bullet Rush” kent dan weer het hardcore gevoel met de nodige sing along momenten., zanger Jarkko doet hier zo af en toe zelfs wat aan de heer Danzig ten tijde van de Misfits denken. Het nummer “I Will Let You Down” is dan weer wat rustiger en past hierdoor wat minder goed tussen de rest van het materiaal, maar is daarom zeker niet slecht. Het geeft de luisteraar wel even de gelegenheid om even op adem te komen. De song “Ode To Nothing” is opnieuw een lekker snel hardcore getint nummer, de daaropvolgende song “Bottomfeeder” is daarin tegen dan weer heel wat relaxter. Met “Hobo War” wordt het album spetterend afgesloten in een finale van veel gitaargeweld.

Rite heeft met ‘Hobe Metall’ een degelijk album opgenomen, de productie is degelijk. De gitaren zijn in ieder geval heerlijk vet en enigszins overheersend opgenomen, waardoor de zang en drumpartijen net iets te magertjes klinken. Enig puntje van kritiek is dan ook de korte duur van het album van slechts 32 minuten. Wie van bands houd zoals Zeke, Crowbar, Corrosion Of Conformity en de latere Entombed moet het album zeker eens gaan beluisteren, verwacht echter geen exacte kopie maar gewoon een lekker album om op een hard geluidsniveau te draaien. (Eus Straver)

01. Of Shit And A Fan
02. Blowflies
03. In Need Of Discipline