Resistance Trauma

Apache Productions  / Suburban

Website : Resistance

De Belgische band Resistance (niet te verwarren met de Los Angeles power/thrash metal band) werd begin 2003 opgericht door bassist Ben (ex-Lived), drummer Vinz en zanger Xerus (Battlefield). In deze begin periode van de band werd er nog een soort van hardcore gespeelt, maar als snel werden er verschillende invloeden van metal, thrash, power en death metal aan de muziek toegevoegd en werd in gitarist Steph aan de lineup toegevoegd. In 2004 wordt de eerste demo opgenomen onder de titel ‘Unknown Fear’, maar omdat de band technischer en agressiever materiaal wil schrijven wordt een tweede gitarist gezocht en deze wordt gevonden in de persoon van Oli (ex-Lowbred). De band speelt in 2005 veel live shows, de band speelt onder meer op het Belgische Dour Festivalna het winnen van een bandwedstrijd.

Het debuutalbum van de band wordt dan eind 2005 opgenomen in de Jonathas Studio onder leiding van Xavier Carion (ex-Channel Zero, Sons Of Jonathas). Het album is gemixt en gemasterd in de Smart And Hard Studio te Denemarken door Hatephere zanger Jacob Bredahl die al eerder werkte met bands zoals End Of Days, Barcode, Purified In Blood, Liar. De release van het album staat gepland voor halverwege augustus en zal via het Belgische Apache Productions uitkomen.

Meteen al tijdens de openingstrack “Sick Of Life“ laat de band er geen gras over groeien, de zware riffs worden afgewisseld met moordende drumpartijen en een woest grommende Xerus. Ook tijdens de daaropvolgende tracks krijgen worden de zeer zware gitaarpartijen afgewisseld met snelle bassdrums en langzamere moshpartijen. Volgens de website van de band kent Resistance als belangrijkste invloeden de bands Hatesphere, Hatebreed, Slayer, All shall Perish en Full Blown Chaos, maar zo hier en daar heeft zanger Xerus ook wel wat weg van Aborted zanger Sven. Tijdens de track “Apocalypse” wordt de band bijgestaan door zanger Christophe Michez (Do Or Die). Verder is het Jacob Bredahl (Hatesphere) die het album net alleen voorzag voor een uitstekende mix maar zong ook nog een stukje mee tijdens de song “Still Water Runs Deep”. Tegen het einde van het album vinden we nog de song “Black Heart” waarop producer Xavier Carion (Sons Of Jonathas) ook een riedeltje mee mag spelen. Het album wordt hierna afgesloten door de track “My World”

Ondanks dat de bijgeleverde biografie spreekt van metalcore, zal menig death metal fan zijn hart op kunnen halen met dit album dat toch veel meer lompe, extreme death metal invloeden kent. Met ‘Trauma’ heeft deze Belgische band en hard en meedogenloos debuutalbum uitgebracht, met dit album op zak en de juiste promotie kan de band in de toekomst nog ver komen. Verder staat de productie als een huis, dus hop in een busje en snel alle zalen in België en Nederland platspelen.

01. Sick Of Life
02. Dead And Mine
03. A Voice In My Head