Redkey Rage Of Fire

Dockyard 1

Website: Redkey

Hoewel Redkey een gloednieuwe band is hebben we hier te maken met oudgedienden: zanger Thomas Rettke en gitarist Sascha Paeth (Heaven’s Gate, eind jaren 80). Nadat Heaven’s Gate uit elkaar viel ging Paeth zich concentreren op het vak van producer (hij werkte o.a. Edguy, Kamelot en Rhapsody) en Rettke heeft sindsdien aardig wat gastoptredens op zijn cv mogen zetten bij bands zoals Edguy, Kamelot, Rhapsody, Running Wild, Victory en Mob Rules. Niet de kleinste namen uit het genre, hetgeen toch een bepaalde verwachting wekt bij het debuutalbum van Redkey getiteld ‘Rage Of Fire’. Helaas komt men in dit geval enigszins bedrogen uit.

Redkey is duidelijk geinspireerd door (vroege) Judas Priest en combineert naar eigen zeggen elementen van gitaar-georienteerde US-Power Metal zoals Racer X, Vicious Rumors en (Wicked) Maraya. Ook het artwork in een bijna rechtstreekse verwijzing naar de platen van Judas Priest. ‘Rage Of Fire’ begint met een fragment van een halve minuut waarin het lijkt of we steeds dichter bij een heimachine komen, vlak voor het eind mompelt een demoon twee onverstaanbare woorden. We gaan eens goed zitten voor het tweede nummer, de titelsong. Rettke zing met een rauwe stem en maakt hier en daar hoge, priest-achtige uithalen. De invloed van het oude Priest werk is duidelijk te horen, maar het lijkt ook alsof dit album in die tijdsperiode is opgenomen: een vlak geluid, ondanks de twee gitaristen mis ik toch de lagen in het gitaarwerk. De solo tegen het eind van het nummer is niet slecht. Voor het volgende nummer “Be My Guide” geldt hetzelfde verhaal, deze song is wat rustiger en ik moet zeggen dat de zanglijn er niet altijd even lekker uit komt, gelukkig wordt er halverwege ergens in de verte een koortje ingezet dat het geheel wat opvult. Bij de vierde track “Gone Too Far” lijkt het er even op dat het geluid toch wat voller wordt maar dit is van korte duur. Ook het drumgeluid klinkt hier wat bot. De Priest-invloeden zijn weer goed te horen. De gitaarpartijen bevatten veel herhalingen en de zang begint iets te vervelen ondanks het feit dat Rettke geen slechte stem heeft. Aan het eind van dit nummer wordt er weer een stukje geheid.

De volgende tracks “Rebellion”, “Peace & War” en “Easy Way Out” doen denken aan een onderonsje tussen Rob Halford en de mannen van Manowar, alleen dan met wat minder pit. Waarna het nummer “Obsession” dan weer een true-metal geluid en een ok zanglijn bevat. De nummers “Metal Head” en “Respectable” beginnen echt saai te klinken. Als de productie van ‘Rage Of Fire’ beter was dan was dit waarschijnlijk een hele andere plaat geweest: als men het geheel een voller geluid had gegeven en de zang iets dichter bij de muziek had gezet bijvoorbeeld. Misschien zou Redkey er goed aan doen om in de toekomst wat meer te varieeren wat betreft gitaarlijnen, de enige echte variatie in ieder nummer is het verplichte solootje waaruit blijkt dat de gitaristen best meer in hun mars hebben. De muziek is duidelijk ondergeschikt aan de zang maar zo te horen was Rettke’s inspiratie op een gegeven moment ook op. De drummer zal zich wel te pletter vervelen want die zit gedurende de hele plaat ongeveer hetzelfde verhaal te spelen. Gelukkig is er dan nog de uitsmijter in de vorm van “The Fortune”. Het nummer begint met een mysterieus klinkende synthesizer intro die ruim drie minuten duurt. Als eindelijk de gitaren hun intrede doen, lijkt het alsof er een bombastisch nummer aan zit te komen maar na de vierde minuut krijgen we een rustige passage terwijl zanger een semi-ballad met aardige breaks inzet. Op de veel te lange intro na is dit zeker het beste nummer van dit album. De zang op dit nummer klinkt verfrissend vergeleken met de rest, hetgeen de verdienste is van Edguy frontman Tobias Sammet die Rettke is komen versterken voor dit duet. Het eind van “Fortune” is dan wat teleurstellend, eerst horen we een versnelling en dan eindigt het nummer abrubt waardoor het geheel een afgeraffeld tintje krijgt. Ondanks alle genoemde punten van kritiek zou ik Redkey geen slechte band willen noemen, voor de liefhebber van dit ‘Duitse’geluid is ‘Rage Of Fire vast aardig om naar te luisteren.

01. Man ‘n’ Machine
02. Rage Of Fire
03. Be My Guide