Perzonal War When Times Turn Red

AFM Records

Website: Perzonal War

De sympathieke Duitsers hebben onlangs hun vijfde album ‘When Times Turn Red’ uitgebracht via AFM Records. De band is ergens in 1996 ontstaan in Siegburg en brachten hun eerste 2 albums uit onder de naam Personal War, maar door contractuele verplichtingen ging de band na het uitbrengen van het album ‘Different But The Same’ in 2002 via AFM Records als Perzonal War door het leven. Met het uitbrengen van het vorige album ‘Faces’ in 2004 begint de band eindelijk ook buiten de landsgrenzen door te breken. Ik heb het nieuwe album al enkele malen beluisterd en om maar gelijk met de deur in huis te vallen, het is een dijk van een plaat geworden met uitstekende songs en een zeer heldere productie die op het conto komt te staan van drummer Martin Buchwalter. Ondanks dat het hier om een Duitse band gaat klink deze eigenlijk helemaal niet als die andere bands zoals Kreator, Sodom en Destruction, maar moet je meer denken in de richting van de Bay Area thrash bands. Op de eerste albums werd de band nogal eens afgeschild als een Metallica ripp-off, maar de koers die men op het album ‘Faces’ is ingezet wordt op dit nieuwe album vervolgt en zo klinkt de stem van zanger Matthias Zimmer opeens veel gevarieerder dan die van James Hetfield. Natuurlijk zijn er nog wel overeenkomsten met de zang van James, maar je kunt je stem nu eenmaal niet forceren. Het album opent meteen sterk met het van thrashy riff voorziene titelnummer “When Times Turn Red” van het album. Het volgende nummer “In Flames” kent ook weer een zeer gevarieerde melodieuze zanglijnen met daaronder lekker hakkende gitaarpartijen. Het gitaarwerk in het nummer “The Unbeliever” kent enige overeenkomsten met Paradise Lost, maar is daarom zeker geen slecht nummer in tegendeel zelfs het is een extreem goed nummer. Verdere uitschieters op het album zijn o.a. “New Age” dat een lekkere zware gitaar riff kent en het meeslepende “5 More Days” dat ook weer dezelfde gevarieerde zanglijnen kent, soms heeft Matthias stem wel wat weg van James Hetfield maar op andere momenten komt hij toch ook weer zeer agressief over zoals b.v. tijdens het afsluitende up-tempo nummer “Inferno”. Perzonal War heeft met ‘When Time Turns Red’ een zeer goede metalplaat afgeleverd die de band waarschijnlijk een hoop nieuwe fans zal opleveren, klasse gedaan!! Verder heeft de band net een Europese tour met Candlemass en Destruction achter de rug, echter bij aanvang van deze tour ligt het album slecht enkele dagen in de winkels dus nu is het afwachten wanneer de band opnieuw door Europa zal toeren om het album echt te gaan promoten. Wij kunnen in ieder geval niet wachten om de band eens live aan het werk te gaan zien.

01. When Time Turns Red
02. In Flames
03. For The Last Time