Paul Di'Anno The Classics : The Maiden Years

Cargo Records / Suburban

Website: Paul DiAnno

Iron Maiden werd in 1975 opgericht door de bassist Steve Harris nadat zijn eerste bands, Gypsy's Kiss en Smiler geen interesse hadden in Steve's zelfgeschreven materiaal. In 1977 werd eerste zanger Paul Day vervangen door Dennis Wilcock, echter wegens tegenvallende zang- en podiumprestaties werd Wilcock in 1978 vervangen door zanger Paul Di'Anno. Op 31 december 1978 werden 4 nummers opgenomen waarvan er 3 terecht kwamen op de eerste demo van de band, en werd uitgebracht onder de naam “The Soundhouse Tapes 7" en werd zo’n 5000 keer verkocht. Het zou echter tot 1980 duren voordat Iron Maiden hun eerste volledige album uit zou brengen die de titel ‘Iron Maiden’ meekreeg. De line-up op dit moment bestond toen uit Steve Harris (basgitaar), Dave Murray (gitaar), Clive Burr (drums), Dennis Stratton (gitaar) en Paul Di'Anno (zang). Laat in 1980 werd gitarist Dennis Stratton vervangen door Adrian Smith waarop de band in 1981 haar tweede album ‘Killers’ uitbracht dat gevuld was met dat al vóór het debuutalbum was geschreven en twee nieuwe nummers, het titelnummer en de song “Murders In The Rue Morgue”. Het album ‘Killers’ bevatte de eerste hits van de band en zorgde voor een kleine doorbraak in de Verenigde Staten.

Tegen het einde van 1981 werd zanger Paul Di'Anno echter vervangen door Bruce Dickinson (ex-Samson) vanwege Di'Anno's overmatige drug- en drankgebruik. De stem van Dickinson bleek beter bij de epische heavy metal sound van de band te passen. Paul Andrews oftewel Paul Di'Anno zoals we hem beter kennen bracht na zijn periode bij Iron Maiden vele albums uit met diverse bands zoals Gogmagog, Battlezone, Praying Mantis, en Killers. Paul bleef door de jaren heen ook live actief en op de diversen albums die hij uitbracht waren dan ook veelvuldig live songs van zijn vroegere band Iron Maiden te horen.

Anno 2006 vond de heer Di'Anno dan uiteindelijk de tijd om alle klassiekers uit zijn Maiden periode op te nemen, het schijfje heeft de titel ‘The Classics: The Maiden Years’ meegekregen en ligt sinds 23 oktober in de winkels. Het schijfje bevat alle nummers van het Iron Maiden debuutalbum op het instrumentale “Transylvania” na en wordt verder aangevuld met de songs “Sanctuary”, de Sky-hooks cover “Women In Uniform” en het titelnummer “Killers” van Pauls’s tweede en tevens ook zijn laatste Maiden album waarop hij te horen was. Ook nu weer zullen de voor en tegenstanders van Paul Di’Anno weer lijnrecht tegenover elkaar staan, het ene kamp vind de eerste twee Maiden platen met Paul te gek en het andere kamp vind vooral de albums met de heer Dickenson geweldig. Ondanks dat ik niet echt een Maiden fan ben ondanks dat ik alle platen wel in huis heb moet ik toegeven dat de eerste twee albums wel wat hebben. Deze albums met de ruwe zang van Paul zijn technisch niet hoogstaand, maar de songs staan vandaag de dag nog steeds als een huis zoals goed te horen is op deze nieuwste release. Ondanks dat het stemgeluid wel wat te leiden heeft gehad door de jaren heen weet Paul hier toch een sterk album af te leveren, waarbij hij de grunts door de diversen nummers heen toch wel weg had mogen laten. Ook de begeleidingsband op dit album doet niet onder voor de originele line-up, vooral de solo’s die al dan niet in zijn oorspronkelijke versie zijn opgenomen zijn heerlijk om naar te luisteren.

Paul Di’Anno heeft met deze release een album uitgebracht dat zeker bestaansrecht heeft en waarmee een hoop oude fans zeer blij van zullen worden, maar Paul hiermee zeker niet de originaliteitprijs binnen halen. Wie echter de eerste twee Maiden albums als klassiekers beschouwd heeft met dit album een leuke aanwinst voor zijn of haar collectie. Zoals het er nu naar uit ziet zal Paul volgend jaar een aantal keren optreden om het album live te promoten, zo is hij inmiddels vastgelegd voor het Duitse Rockhard Festival in Gelschenkirchen.

01. Wrathchild
02. Strange World
03. Charlotte The Harlot