Norma Jean Redeemer

Website: Norma Jean

Het in Europa nog vrij onbekende Norma Jean bracht onlangs alweer haar derde album getiteld ‘Redeemer’ uit. Norma Jean kan in een adem genoemd worden met bands zoals As I Lay Dying, Botch, Coalesce, Unearth en Thrice, de band die voorheen onder de naam Luti-Kriss doorging veranderde in 2001 haar naam om verwarring met de rapper Ludacris te voorkomen. In 2002 bracht de band haar debuutalbum ‘Bless The Maryr, Kiss The Child‘ via Solid State Records uit. In 2005 kwam dan uiteindelijk de opvolger ‘O God the Aftermath’ waarop de band een stuk volwassener klonk en waarvan er inmiddels zo’n 90.000 stuks van over de toonbank zijn gegaan. Na deze release wordt er veel getoerd en weet de band in 2006 een plaatsje op het befaamde Ozzfest te veroveren. In Amerika is het album al sinds 12 september verkrijgbaar en nu is ook Europa aan de beurt, ‘Redeemer’ ligt sinds 6 november in de winkels en werd onder licentie van Solid State Records door Century Media Records in Europa uitgebracht.

Ik moet toegeven dat ik de band ook niet echt kende voordat ik deze promo in mijn handen kreeg. Norma Jean speelt een soort van metal/mathcore, een genre waarin de laatste tijd nogal wat nieuwe bands opkomen. ‘Redeemer’ is de logische opvolger van het vorig jaar uitgebrachte ‘O God the Aftermath’, de band is gegroeid en beter op elkaar ingespeeld, en ook met nieuwe zanger Cory Brandan heeft de band een waardige opvolger gevonden voor Joshua Scogin. Cory zingt dan wel minder bruut dan zijn voorganger, maar heeft wel een variabeler stemgeluid dat de band ten goede komt, luister maar eens naar de song “Songs Sound Much Sadder” waar Cory de brute schreeuwerige stukken afgewisseld worden met cleane zangpartijen. De nummers zitten over het algemeen ook goed in elkaar en de band bezit voldoende kwaliteit, zoals goed te horen is tijdens de songs “The Longest Lasting Statement”, “A Small Spark vs. A Great Forest“ en “Cemetery Like A Stage”. Het album beat verder gen langzame stukken, instrumentale songs of wat dan ook maar gewoon 11 recht voor zijn raap songs met ballen die in zo’n 40 minuten voorbijkomen, alleen tijdens afsluiter “No Passenger: No Parasite”doet de band het wat rustiger aan. Verder opvallen detail zijn de songtitels zoals “Blueprints For Future Homes”, “The End of All Things Will Be Televised” en opener “A Grand Scene For A Color Film”, klasse!!

Over het algemeen genomen is ‘Redeemer’ zeer zeker geen slecht album geworden, alleen lijken alle songs op het album nogal op elkaar, enige vorm van afwisseling had het album aantrekkelijker gemaakt om naar te luisteren. Ik moet dan ook toegeven dat na heel wat luisterbeurten het album nog niet echt blijft hangen, echter voor fans van eerder genoemde bands is dit gewoon een sterk album met voldoende kwaliteit dat zeer de moeite waard is.

Het album werd opgenomen in de Radio Star Studios in Weed, Californie en is geproduceerd door niemand minder dan Ross Robinson (Slipknot, Glassjaw, The Cure, Sepultura, Machine Head en Fear Factory), niet de minste namen dus.

01. A Grand Scene For A Color Film
02. Blueprints For Future Homes
03. A Small Spark Vs. A Great Forest