Native Instinct An Awfull Rage

MTM Music / Suburban

Website: Native Instinct

Native Instinct werd in 1999 opgericht door Rudi van de Sijpe en Ivan van H. Erg productief waren de Belgische heren, aangezien een paar maanden later al een EP verscheen. Na wat line-up wisselingen die resulteerden in een wat ander geluid (wat op referenties met ‘insert thrash band’ kwam te staan) zijn ze op tour geweest met nogal wat grote bands. Ik noem Paul Di’anno, Angel Witch, Uriah Heep, Y&T en Doro. Na de opgedane ervaring werd de eerste cd uitgebracht op Mausoleum Records getiteld ‘First Born’. De pers was lyrisch als we het bijgeleverde verhaal mogen lezen. Hierna viel bijna de hele band uit elkaar. Met een nieuwe line-up en een nieuw label (Apache productions) is er nu de tweede cd verschenen, ‘An Awful Rage’

Volgens het verhaaltje dat er bij zat zou dit thrash metal van de bovenste plank moeten zijn, voor fans van Pantera, Machine Head en Slayer. Ik weet niet wat de mensen van Apache onder thrash verstaan, maar dit is het niet. Af en toe hoor je een versnelling langskomen, en pas bij nummer 8 heb je het gevoel dat de jongens weten hoe het moet. Maar voor de rest is deze muziek over het algemeen wat rustiger dan bovengenoemde bands. En nummer 6, Tortured Mind, begint zelfs doom-achtig met een lage grunt. Door het nummer heen, dat bijna 8 minuten duurt, wordt er nogal eens van tempo gewisseld. Maar niet dat dit het nummer ten goede komt. Wel moet er gezegd worden dat er goede ideeën op deze plaat te vinden zijn. Sommige nummers hebben wel degelijk sterke riffjes, maar daaromheen is nog teveel nietszeggend getokkel te vinden. Hopelijk kunnen ze op de volgende plaat het niveau van songwriting naar een iets hoger niveau tillen, dat zou ze goed doen.

Wat ze ook goed zou doen, is misschien een nieuwe zanger overwegen. Kevin Vangeloof heeft absoluut geen slechte stem, maar het past niet bij de muziek. En af en toe heb je het gevoel dat hij er zelf ook niet meer zo’n zin in heeft om hier wat in te zingen. Pas ook weer vanaf nummer 8 heb je het idee dat stem en muziek op elkaar aansluiten, wat dat betreft is het de track “Vagrant” ook meteen het beste wat er op de plaat staat.

Het is absoluut een verdienstelijk schijfje dat de jongens hier afleveren. Ik heb helaas hun eerste plaat niet gehoord dus ik kan het daarmee niet vergelijken. Maar ik mis een beetje de spirit bij de zanger, en de echte goedgeschreven nummers bij de band. En dat Apache Productions dit als snoeiharde thrash te boek zet is eigenlijk een beetje schandalig. De muziek heeft veel meer weg van inderdaad bands zoals Machine Head dan Slayer. Volgende keer beter denk ik dan maar. (Thomas van Golen)

Native Instinct is:
Kevin Vangeloof - Vocals
Rudi van de Sijpe - Guitars