My Dying Bride A Line Of Deathless Kings

Peaceville Records / Suburban

Website: My Dying Bride

Het nieuwe My Dying Bride album ‘A Line Of Deathless Kings’ van de godfathers of doom dat sinds 9 oktober in de winkels ligt is inmiddels alweer het negende album van het Engelse doom metal gezelschap en is de opvolger van het donkere, melancholische ‘Songs Of Darkness, Words Of Light' uit 2004 dat goed ontvangen werd door zowel de pers als de fans van de band. De nieuwe opus is opgenomen in de Acedemy Studios onder leiding van engineer en producer Mags, het album is gemixt in The Chapel Studios in Lincolnshire en gemasterd in de legendarische Abbey Road Studios in London.

Ik moet toegeven dat ik de band na het uitbrengen van de albums 'Turn Loose The Swans' (1993) en 'The Angel And The Dark River' (1995) een beetje uit het oog ben verloren, de sombere doom kon mij niet altijd boeien, live heb ik de band in de tussenliggende jaren nog wel een aantal malen aan het werk gezien zoals op het afgelopen Graspop festival. Totdat ik enkele weken geleden dit schijfje voor een review in mijn cd speler stopte, wat mij meteen opviel was dat het album een stuk frisser en opener klinkt dan het oudere werk wat ik van de band gewend was.

Het album opent met het lange slepende “To Remain Tombless”, een echte death-doom track, met veel afwisseling die in de toekomst uit zal kunnen groeien tot een regelrechte klassieker. Het album wordt voortgezet met de song “L'Amour Detruit” waarbij het gitaarwerk aan het begin van deze track me af en toe wat doet denken aan het oude Paradise Lost, echter door de klaagzang van Aaron Stainthorpe blijft het nummer toch een echte My Dying Bride song. “I Cannot Be Loved” kent dan weer wat snellere passage’s waarbij vooral het frisse afwisselende drumwerk van nieuwkomer John Bennet (The Prophecy) opvalt. “Thy Raven Wings” is voor de maatstaven van My Dying Bride dan nog een van de meest toegankelijke nummers maar daarin tegen toch ook weer zeer melancholisch en meeslepend. Het nummer “Love's Intorable Pain” is dan weer een afwisselende song met langzame passages en afwisselende snelle stukken met hier en daar wat stevige grunt partijen om vervolgens tegen het einde van de song nog wat meer te versnellen.“Deeper Down”, was al eerder te horen op de vier track EP die deze release voorafging en is opnieuw een op en top My Dying Bride song met lange, zware doompassages. De grunts zijn echter niet geheel verdwenen zoals al te horen was tijdens “Love's Intorable Pain” en ook zijn ook ruimschoots aanwezig tijdens afsluiter “The Blood, The Wine, The Roses”, een lang episch nummer met thrashy gitaarstukken, die afgewisseld worden met zware trage stukken en een weemoedige Aaron Stainthorpe om vervolgens te eindigen met een heuse blastbeat in deathmetal stijl.

Met “A Line Of Deathless Kings” heeft My Dying Bride naar mijn inziens een ware doom klassieker afgeleverd, vooral de klaagzang van Aaron Stainthorpe klinkt als herboren, de grunts zijn nagenoeg verdwenen en ook de keyboards komen nog maar sporadisch voorbij. De band heeft met gitaristen Andrew Craighan en Hamish Glencross een sterk team in huis die opnieuw een aantal zeer sterke bombastische gitaarriffs hebben weten te schrijven. Ook het artwork van de cover en de cd zelf zien er weer meesterlijk uit, hiermee scoor je extra punten. Om dit album te doorgronden moet ik toegeven dat het me wel een aantal luisterbeurten heeft gekost, de meeste songs klokken dan ook ruim boven de zes minuten met uitschieters tot negen minuten, maar op een geven moment wordt het album bij iedere luisterbeurt beter waardoor het album een echte groeiplaat is geworden met voldoende afwisseling, verscholen agressie, emotie en kracht waardoor het album zeer toegankelijk is geworden en lekker in het gehoor ligt, klasse!!!

01. To Remain Tombless
02. L'Amour Detruit
03. I Cannot Be Loved