Murder One Some Things Are Better Left Unsaid

Grind That Axe Records

Website: Murder One

Het Britse Murder One, (niet te verwarren met de Amerikaanse hardcore/punkband Murder1), wordt eind 2001 opgericht door zanger Paul Catten, gitarist Mark Seddon en drummer Jaimie Airns uit de overblijfselen van de ontbonden thrash band Medulla Nocte. In oktober 2002 neemt de band een EP op voor Infernal Records getiteld ‘Murder One’. De band speelt stevige metalcore en wordt in de Engelse pers gezien als de grote belofte, dit mede door toedoen van de twee zangers die de band op dat moment rijk is. Echter kort na het tweede optreden overlijdt zanger John Morrow in zijn slaap. De band laat het hier niet bij zitten en om John Morrow in ere te houden blijft Murder One nog geruime tijd optredens opvoeren. Zo wordt er uitgebreid getoerd met onder andere Clutch, Raging Speedhorn, Sikth, Mushroomhead en vele anderen. Echter na een aantal maanden te hebben opgetreden met slechts een zanger besluit de band dat er toch een tweede zanger in de band moet komen. Niet als vervanger van John Morrow, maar meer als een tweede hoofdstuk of een nieuw begin. John Louglin (Raging Speedhorn) krijgt uiteindelijk de job. Na een aantal maanden te hebben opgetreden trekt Murder One uiteindelijk de interesse van een Japanse label. Van het één komt het ander en voor de band het wist zat men zes weken in de Grind That Axe studio, met als resultaat ‘Some Things Are Better Left Unsaid’. Het album is geproduceerd door niemand minder dan Dan Turner (Cradle Of Filth, Bullet For My Valentine) zal vanaf 5 juni in winkels verkrijgbaar zijn

Het eerste nummer van het album getiteld, “The Call That Never Came”, begint met een nieuwsgierig makend stukje gitaar van Dan Marshall (Powerball Inferno) waarna drummer Jaimie -Jammer- Airns uitstekend invalt. Als dan vocalisten Paul Catten en John Loughlin hun intreden doen zijn duidelijk de ‘Raging Speedhorn’ elementen te horen. Het tweede nummer van de cd, “Where The Body Lay”, heeft veel weg van het eerste nummer. Hoewel het muzikaal anders in elkaar zit lijkt de zang van Catten veel op het eerste nummer. Loughlin komt echter meer aan bod dan in “The Call That Never Came” wat het nummer ten goede komt. Over de volgende tracks van ‘Some Things Are Better Left Unsaid’ kan eigenlijk het zelfde gezegd worden, muzikaal zijn de nummers verschillend met lekkere riffjes en goede onderbouwing van drummer Jammer, echter bied de zang van Catten weinig toe aan het geheel. Ook de titeltrack, “Some Things Are Better Left Unsaid” verschilt weinig met de rest van het album.

De Raging Speedhorn zang van John Loughlin is overall gezien aangenamer om naar te luisteren en loopt ook lekkerder met de melodieën mee. Ondanks dat het geheel wel wat weg heeft van Raging Speedhorn is het toch wel een beetje een eentonig album geworden. Er zijn geen intro’s, outro’s of ballads te vinden op de cd, wat zorgt voor een aaneenschakeling van vocale uitingen van Paul Catten, wat het album niet ten goede komt. Het begint aardig en het muzikale gedeelte is zeker in orde, echter wordt de zang van Catten na verloop van tijd vervelend om constant naar te luisteren. Het debuutalbum van Murder One zal via Grind That Axe Records uitkomen, het label van voormalig Kerrang medewerkers Dante Bonutto en Derek Oliver.

Via de volgende link www.myspace.com/murderonesuck zijn tevens enkele tracks van het album te beluisteren.

01. The Call That Never Came

02. Where The Body Lay