Morning Hour Of Joy

Black Lotus Records

Website : Morning

Het debuutalbum ‘Hour Of Joy’ van de Limburgse band Morning werd in eigen beheer opgenomen in de Pitstudio (Sun Caged, Engine Of Pain) onder leiding van Hans Reinders. Na het vinden van een geschikt label, in dit geval het Griekse Black Lotus Records ligt het album sinds enkele weken in de winkels. Bij het lezen van de cd info “female fronted metal” krijg ik het wat ongemakkelijk maar na een kort intro word ik toch aangenaam verrast op het moment dat het eerste nummer “Hour Of Joy” van start gaat. Dit keer geen zangpartijen op het hoogste niveau zoals we gewend zijn van de vele Nederlandse gothic bands zoals Within Temptation, Epica, After Forever en noem ze maar op, de zang van Saskia van Heugten verschilt nogal van voorgaande bands en ook muzikaal moet het in een heel ander straatje gezocht worden. Volgens eigen zeggen speelt de band dan ook “dream-metal”, een een mix van atmosferische pop, progressieve rock en heavy fantasy metal. Met de zuivere en warme diepe zang van Saskia, de melodieuze gitaarpartijen ondersteund door sferische keys moet ik bij het beluisteren van het album dan ook meer denken aan bands zoals The Gatering en Autumn. Het tweede nummer kent dan weer een dromerig beginstuk, waarna de rest van de band invalt waarbij beide gitaristen laten horen dat ze kunnen soleren. Het volgende nummer “This Unreachable Mess” is voorzien van een lekkere zware gitaar riff en wordt ondersteund door pakkende keys en de uitstekende zang van Saskia. “The Unkown Is Searching The Unfound” is dan weer een leuke up-tempo song met zware gitarenpartijen in en een sferisch middenstuk. Het volgende nummer “Kill The Silence” kent een lekkere Hammondorgel solo. Het gehele album is zeer afwisselend uitgevallen en dat is een groot pluspunt voor deze nog zeer jonge band, tijdens het nummer “Captured By The Colour Of Faith” is er zelf een gruntende Saskia te horen en tijdens het nummer “Stop Drawing” wordt er zelfs gebruik gemaakt van een kompleet koor. Aan het laatste nummer, de Queen cover “The Show Must Go On” zal ik niet veel woorden vuil maken, daar is inmiddels al zoveel over geschreven, alleen wil ik wel even kwijt dat de band beter een onbekender nummer van deze band had kunnen coveren. Leuke bijkomstigheid is dat het album met daarop 12 songs en een cover op een aantal seconden na precies een uur duurt. Het is alleen jammer van de matige productie van het album, vooral de drumpartijen zouden wat vetter aanwezig mogen zijn, dit heeft mede te maken dat de band de kosten voor de opnames geheel zelf heeft moeten betalen alvorens de deal met Black Lotus Records werd gesloten. Nu zag ik de band enkele weken geleden live aan het werk en nu moet ik zeggen, de nummers klonken hier al stukken beter dan op het album, dus bij een eventuele opvolger met voldoende opname budget, de juiste songs en een goede productie zal het wel goed zitten bij deze band.

01. Intro
02. Hour Of Joy
03. Inside