Monkey3 39 Laps

Buzzville Records / Suburban

Website: Monkey3

Monkey3 is een stonerrock band afkomstig uit Zwitserland en bestaat uit vier uiterst kundige muzikanten die ons zo’n 51 minuten in hun greep houden met hun aanstaande release ’39 Laps’ die op 11 december zal verschijnen via Buzzville Records. Monkey3 werd opgericht in 2001, in maart 2003 bracht de band zijn eerste album uit getiteld ‘Monkey3’ waarna de band al snel getekend werd door het Belgische Buzzville Records die in de zomer van 2004 het album opnieuw uitbrachten. Volgens de biografie van de band is de muziek van Monkey3 beďnvloed door bands zoals Black Sabbath, Led Zeppelin, Pink Floyd. Inmiddels heeft de band er een aantal uitgebreide Europese tours opzitten en heeft Monkey3 een uitstekende live reputatie opgebouwd.

Het tweede album ‘39 Laps‘ van de band werd eerder dit jaar opgenomen en gemixt in Phat Sonic Studio in Zwitserland onder leiding van Mario Krag. Het album bestaat uit 6 instrumentale songs waaronder een eigenzinnige cover van Ennio Morricone klassieker “Once Upon A Time In The West”. De band weet ondanks de lang uitgesponnen nummers de aandacht goed vast te houden. Het album opent met het hypnotiserende “Xub”, deze uitstekende song wordt gevolgd door een wonderschone uitvoering van het nummer “Last Moulinao” die hier en daar nogal eens aan een band als Tool denken (in positieve zin). Ook de rest van de song bevatten stevige gitaarpartijen, worden afgewisseld met rollende drumpartijen en worden vakkundig opgevuld met de nodige psychedelische keyboards waardoor vergelijkingen met bands zoals Monster Magnet, Tool, The Doors en Pink Floyd snel gemaakt worden.

Het album blijft zeker boeien ondanks het gemis van de zang, Monkey3 heeft met ‘39Laps’ een sterk album afgeleverd waarmee de band een grote stap voorwaarts heeft gemaakt, klasse!! Nu is het alleen nog even afwachten totdat de band deze kant opkomt voor enkele live shows.

01. Xub
02. Last Moulinao
03. Driver