Medea Room XVII

Snakebite Records / Rock Inc Promotion

Website : Medea

De grote man achter Medea is Henry Meeuws, toetsenist bij de Nederlandse progband Casual Silence. Henry bespeelt sinds 2000 de toetsen bij deze band en was te horen op het album ‘Once In A Blue Moon’ dat in 2003 uitkwam, tegelijkertijd kwam ook zijn eerste soloplaat van zijn project Medea uit getiteld ‘Individual Unique’. Dit album was een rock opera die het verhaal vertelde over het leven en de werken van Michelangelo. Met ‘Room XVII’ heeft Henry opnieuw een conceptalbum gemaakt dat zich eigenlijk in twee tijden afspeelt. De tijd van de Verenigde Oost-Indische Compagnie (V.O.C.) rond de gouden jaren in de zeventiende eeuw en in 1912 in Amsterdam. Het is een verhaal is eigenlijk een verhaal in een verhaal. Het verhaal gaat over een ik-persoon, genaamd Conrad die zich in het jaar 1912 verstopt in een geheime kamer (Room XVII) van een oud theatergebouw dat ten tijde van de V.O.C. werd gebruikt als handelsgebouw. In deze kamer luistert Conrad naar de muzieklessen die worden gegeven aan een jonge pianist, door deze muziek neemt zijn schizofrene geest het over. Zijn tweede persoonlijkheid is Jeurian een jonge cadet, die meevaart op het V.O.C. schip de “Batavia” in 1628. Deze twee verhalen staan centraal in het concept en de rest van het verhaal is te volgen als je het album beluisterd. Het album begint met een mooi gitaar intro, dat ondersteund wordt door keys en drums, alleen jammer dat tijdens dit eerste nummer de zang van Maurice Fende in de langzamere stukken zo af en toe wat minder is. Het tweede nummer “Farewell ?” begint wat somberder en is het begin van het verhaal in het jaar 1628 over het vertrek van de jonge Juriaan. Het gehele album is op zich een vrij rustige en kent over het algemeen vrij langzame passages met veel viool, keys en melodieuze gitaarpartijen. Henry Meeuws schreef het gehele album zelf en wordt uitstekend bijgestaan door diversen gastzangers zoals Joss Mennen (Mennen), Edwin Balogh (Ayreon), Sandra Peeters (V-Male) en de Casual Silence zangers Rob Laarhoven, Ernst Le Cocq d’Armandville en Eric Smits. Verder nam Henry zelf alle gitaarpartijen voor zijn rekening en wordt hij bijgestaan door o.a. Fon Janssen (Mennen) die de drumpartijen voor zijn rekening nam, Rob Laarhoven op bass en Robbie van Stiphout op keys. Het album kent verder uitstekend canonachtige zangpartijen die prachtig door elkaar lopen en mooie symfonische stukken. Vanaf het nummer “Graveyard Island“ komt er wel wat meer tempo in de nummers en wordt het geheel wat heftiger maar echt beuken wordt het nooit. Het nummer ‘State Of Suspence’ kent verder een prachtige bijdrage van het Koor Lambardi dat fungeert als de Jury in het verhaal, waarna het geheel wordt afgesloten door het epische “Chaos Solution”. Henry Meeuws heeft zich met dit album zeker overtroffen en hiermee een schitterend album uitgebracht waarvan ook het artwork goed verzorgt is. Maar of Henry deze rockopera ook live ten gehore zal brengen blijft nog maar de vraag omdat het niet mee zal vallen deze gehele line-up op hetzelfde tijdstip vrij te maken voor enkele optredens. Fans van het softere symfonische werk en progmetalfanaten, maar ook fans van de rustige Ayreon en Savatage songs en moeten het album zeker eens gaan beluisteren maar . Het album zal vanaf 6 januari 2006 verkrijgbaar zijn bij de betere platenboer.

01. Room XVII
02. Farewell?
03. Endless Knot