Marty Friedman Loudspeaker

Mascot Records

Website: Marty Freidman

Marty Friedman kennen we onder meer van zijn werk bij Hawaii en Cacophony, waarmee hij eind jaren tachtig samen met Jason Becker een aantal zeer goede platen maakte, maar natuurlijk is Marty het meest bekend door zijn gitaarkunsten bij Megadeth waar hij van 1990 tot 2000 werkzaam was. Marty heeft inmiddels ook een aantal zeer degelijk solo albums op zijn naam staan, ‘Loudspeaker’ is de opvolger van het in 2003 uitgebrachte ‘Music For Speeding’ en op deze nieuwste release wordt Marty op de meeste nummers bijgestaan door een Japanse begeleidingsband.

Het album opent met de stevige up-tempo song “Elixer” een stevige track die zo op een van de voormalige Megadeth’s album had kunnen staan om vervolgens verder te gaan met “Street Demon”, opnieuw een stevige song met harde gitaar riffs, pompende baspartijen en gierende solo’s. Het album bevat verder gastbijdragen van o.a. John Petrucci (Dream Theater) die een prachtige gitaarsolo verzorgt tijdens het nummer “Black Orchid“. Ook de rest van het album kent een grote diversiteit aan arrangementen en het lijkt erop dat elke song nog geen tien seconden hetzelfde is, waardoor het album zeer luisterbaar is geworden. Tijdens de song “Viper” neemt Marty de basspartijen voor zijn rekening en krijgen we uitstekend gitaarwerk te horen van gast muzikant Steve Vai. Maar ook bassist Billy Sheehan (David Lee Roth, Mr Big, Vai) komen we veelvuldig tegen, zo is hij o.a. te horen tijdens de songs “Paradise Express” en opener “Elixer”. Tegen het einde van het album, in het nummers “Coloreas Mi Vida” is voor het eerst wat zang te horen en nu valt eigenlijk pas op dat het hele album instrumentaal is en dat ik tijdens de voorgaande tracks de zangpartijen totaal niet gemist heb, integendeel zelfs. Het album wordt hierna afgesloten door het nummer “Devil Take Tomorrow”, dat een aaneenschakeling is van ingetogen gitaarwerk ondersteund door hier en daar wat synthesizers en strijkers.

‘Loudspeaker’ verscheen al eerder in Japan en stond na de release meteen in de Japanse top 20, omdat de vraag in Europa inmiddels ook erg groot is geworden heeft Mascot Records besloten het album ook hier uit te brengen, sinds 15 september ligt het album in de betere planzaak. Ook staat er een Europese tournee gepland voor 2007, in april zou Marty deze kant op moeten komen en ik ben darbij zeker aanwezig om deze gitaargrootheid nog eens aan het werk te zien.

01. Elixir
02. Street Demon (Santa Rosa Wrecking Crew Mix)
03. Black Orchid