Martin Briley It Comes In Waves

MTM Music / Suburban

Website :Martin Briley

Afgelopen 20 oktober kwam het nieuwe Martin Briley album ‘It Comes In Waves’ uit via MTM Music, Martin is een zanger, songschrijver en gitarist die in het verleden al eerder werkte met gerenommeerde artiesten zoals Michael Bolton, Kenny Loggins, Pat Benatar, Jeff Healey, Meat Loaf en Tom Jones. De in Londen geboren artiest begon met het schrijven van muziek op een leeftijd van tien jaar, toen hij 17 was scoorde hij zijn eerste platendeal bij Parlophone/EMI met zijn band Mandrake en had hij de eer om zijn debuutplaat op te mogen nemen in de legendarische Abbey Road Studios. Later tekende hij bij de George Martins AIR groep en werd hij één van de bekendste Londense studio zanger en een veel gevraagde sessie gitarist. Toen Martin uiteindelijk naar New York verhuisde werkte hij onder meer als sessie en toergitarist met artiesten zoals Meat Loaf, Ellen Foley, Ian Hunter en Mick Ronson. Martin wist ook een deal te scoren bij Mercury Records waarbij hij drie albums uitbracht en met het nummer “Salt In My Tears” in de jaren tachtig een top 40 hit scoorde. Na dit succes schreef Martin onder meer songs voor artiesten zoals Celine Dion, Dream, Michael Bolton, Kenny Loggins, Pat Benatar, Jessica Andrews, Jeff Healey, Rebecca St. James, Willy Nile, Gregg Allman en Barry Manilow. Verder nam hij ook nog een veel muziek op en trad hij enorm vaak op met diversen artiesten zoals Julian Lennon, Neil Sedaka, The Modern Jazz Quartet, Mick Jones, Dann Huff, Cliff Richards, Charlie Pride, Johnny Mathis, Michel Legrand, the Hollies, Meat Loaf, Tom Jones, Albert Hammond, Ian Hunter, Mick Ronson, Andy Williams en Jimmy Webb.

Door de jaren heen heeft Martin dan ook een geweldige reputatie opgebouwd als componist, zanger en veelzijdig artiest. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Martin alle songs op ‘It Comes In Waves’ zelf heeft geschreven en alle instrumenten zelf heeft ingespeeld, wat op zich al een grote kunst is. Het album staat dan ook vol met poprock songs die in het straatje liggen van artiesten zoals Michael Bolton, Phil Collins, Ray Wilson en Bruce Springsteen. Het valt dan ook niet mee om als doorgewinterde metalhead dit album een eerlijke kans te geven, maar van metal of hardrock is hier niet echt sprake en als je bands zoals Europe, Bon Jovi en Bryan Adams al te hard vindt kan je dit album beter laten liggen. Natuurlijk is het allemaal niet slecht wat de heer Briley ons voorschotelt, luister maar eens naar de sterke composities zoals “I Don’t Think She Misses Me At All” en “Church Of Disney” dat hier en daar wat aan Bryan Adams doet denken en het blues, jazz achtige “The Massage”. Ook de rest van de songs is best verteerbaar als achtergrond muziek of voor in de auto op een zonnige lentedag. Het label heeft de muziek van Briley in de categorie melodic rock willen plaatsen maar dat is dit zeker niet, ondanks de sticker die op het album prijkt met de tekst “Attention , Please note that this version is for promotional use only and does not feature the final mastering and correct pauses between the invdividual tracks!“ of het zou zo moeten zijn dat de gitaarpartijen later nog worden toegevoegd!!!

De meeste songs op ‘It Comes In Waves’ zijn dan ook lichte rock georiënteerde songs met een hoog hitparade gehalte, daarom zal het de echte metalfan niets doen, maar de doorgewinterde hardrock AOR fan zal hier zeker een rustig easy listening en eerlijk album aan hebben.

01. It Comes In Waves
02. Church Of Disney
03. Big Sun