Maroon When Worlds Collide

Century Media Records

Website: Maroon

Het nieuwe Maroon album ‘When Worlds Collide’ zal op 27 maart via Century Media Records uitkomen en is tevens het debuutalbum voor dit label. Het album is onder leiding van Jacob Hansen (Illdisposed, Invocator, Mercenary, Hatesphere) ingeblikt en is de opvolger van het in 2004 uitgekomen album ‘Endorsed By Hate’ dat werd opgenomen en gemixt door producer Tue Madsen (The Haunted, Mnemic, Gorefest). Toen de band tijdens de Europese tour eerder dit jaar in het voorprogramma van Obituary en Samael stond kregen we al enkele nummers te horen van het nieuwe album.

Het album opent meteen erg sterk met de song “24HourHate“. Dit lekker agressief klinkende nummer is voorzien van heerlijke dubbelebass stukken en tegen het einde van het nummer zijn zelfs enkele death metal invloeden hoorbaar. “And If I Lose, Welcome Annihilation” is een regelrechte thrashgranaat die enorm inslaat. De snelle blastbeats en hakkende gitaren maken deze song helemaal af. “Sirius” is een kort instrumentaal nummer, maar niet meer dan dat. De volgende song “Wake Up In Hell” is een vette up-tempo song met snelle drumpartijen en veel breaks. “Annular Eclipse” begint met een zeer vette heavy riff waarna het nummer halverwege in een snelle up-tempo song overgaat. Dit nummer kent tevens een sublieme gastbijdrage van zanger Mikkel Sandager (Mercenary) waarna het nummer tevens een zeer emotionele draai krijgt en overloopt in echte powermetal song. “Arcturus” begint wat rustig gitaargetokkel en is een kort intro naar de volgende song “Confessions Of The Heretic”, een snelle thrash song voorzien strakke dubbelebass drums en een uitstekende Slayer georiënteerde gitaarsolo. De volgende song “There Is Something You Will Never Erase” is dan weer een lekkere up-tempo song die lekker weg hakt. “The Omega Suite Pt. II”is een uitstekend instrumentaal nummer met vet gitaarwerk en ook de keyboardpartijen van Morten Sandager (Mercenary) maken dit tot een klasse song. Het volgende nummer “Sword And Bullet” is opnieuw een up-tempo song met rollende drumpartijen en fijn hakkend gitaarwerk, ook de zang van Andre Moraweck komt hier ook lekker aggresief over. “Vermin“ begint met een rustig basloopje waarna het nummer losbarst. Het nummer begint als een zware midtempo song maar gaat ook alweer snel over op volledige snelheid met uitstekend gitaarwerk van beide gitaristen. “Koo She” is opnieuw een kort instrumentaaltje, bedoelt als aanloop naar de laatste song van het album getiteld “Below Existence“ dat begint met wat atmosferische keys waarna het al snel over gaat in een heerlijke agressieve song met opnieuw een hoofdrol voor drummer Nick Wachsmuth door de vele tempo wisselingen die de song kent.

De cover is getekend door niemand minder dan Paul a. Romano (Mastodon, Trivium). ‘When Worlds Collide’ bevat verder gastbijdrages van Roger Miret (Agnostic Front) en enkele keyboardstukken van Morten Sandager (Mercenary). Met dit derde album heeft Maroon een uitstekend album uitgebracht. Het album staat vol met stevige thrash metal gemixt met enkele hardcore invloeden en de gastbijdragen van eerder genoemde muzikanten maakt het album tot een uitstekende plaat met daarop veel variatie. Voor wie nieuwsgierig is geworden moet de band zeker eens gaan beluisteren, klasse!!

01. 24HourHate

02. And If I Lose, Welcome Annihilation

03. Sirius